Næringslivet bekymret og forundret over Høyres kuvending i bomsaken: – Det kan bli kaos i Drammen

BEKYMRET: Trond Åsheim, daglig leder i Union Eiendomsutvikling, er ikke blitt mindre bekymret for byens utvikling etter Høyres bomvending.

BEKYMRET: Trond Åsheim, daglig leder i Union Eiendomsutvikling, er ikke blitt mindre bekymret for byens utvikling etter Høyres bomvending. Foto:

Kaos, lite heldig, kortsynt og ødeleggende er ord som næringslivet bruker om Høyres nei til bomring og bypakke.

DEL

DRAMMEN: Høyre er kjent for sitt gode forhold til næringslivet, men nå er det lokale næringslivet bekymret etter at Nye Drammen Høyre sa nei til bomring og Buskerudbypakke 2.

Ledende næringslivsfolk i drammensregionen er overrasket og skuffet over Høyre. De frykter at næringsveksten vil bli rammet og at det blir kaos i trafikken.

Og kaos i trafikken er det siste næringslivet ønsker. For dem er det viktig å få fram både personer og varer.

– Det kan bli kaos i trafikken i Drammen. Det kan bli problemer inn og ut av byen, både når det gjelder næringstransport og transport av mennesker, sier Bjørn Breian, daglig leder i Bermingrud Entreprenør.

Saken fortsetter under bildet.

KAOS: Bjørn Breian i Bermingrud Entreprenør frykter kaos i trafikken som følge av et nei til bypakken.

KAOS: Bjørn Breian i Bermingrud Entreprenør frykter kaos i trafikken som følge av et nei til bypakken. Foto:

– Dette bekymrer meg

Han frykter at utviklingen av næringslivet i regionen kan tape for steder som Moss og Jessheim.

– Dette bekymrer meg. Jeg håper likevel vi kan få til gode løsninger som vil ordne opp i problemene, sier Breian.

En av byens større utbyggere er Union Eiendomsutvikling med daglig leder Trond Åsheim i spissen. I oktober i fjor gikk han ut i Drammens Tidende med sin frykt for befolkningsutviklingen. Han pekte spesielt på infrastrukturen i byen som en brems.

– Vi ble overrasket over vedtaket i Høyre, og vi gjør oss noen tanker. Min bekymring er ikke blitt mindre. Vi gjør hva vi kan for å få til næringsutvikling i Drammen, sier Åsheim til Drammens Tidende nå.

Han legger til at han ikke kan tro at Fredrik Haaning, ordførerkandidat for Nye Drammen Høyre, ikke har en alternativ plan klar.

Saken fortsetter under bildet.

TRAFIKKLØSNING VIKTIG: Terje Gundersen, styreleder Næringsforeningen i drammensregionen og daglig leder Svensson Nøkleby Advokatfirma ANS.

TRAFIKKLØSNING VIKTIG: Terje Gundersen, styreleder Næringsforeningen i drammensregionen og daglig leder Svensson Nøkleby Advokatfirma ANS. Foto:

– Noe må gjøres

Terje Gundersen, daglig leder i Svensson Nøkleby Advokatfirma ANS, er ny styreleder i Næringsforeningen for drammensregionen (NFDR). Han etterlyser nå en oversikt over alternativene til Buskerudbypakke 2.

– Hva skjer nå? Har vi oversikt over alle alternativer? Vi er veldig opptatt av utviklingen av næringslivet i regionen, og det å få til en løsning på trafikkproblemene er veldig viktig, sier Gundersen.

Næringsforeningen har vært blant dem som har støttet opp om Buskerudbypakke 2. For tiden ber foreningen sine medlemmer om innspill til forslaget for Nasjonal transportplan 2022–2033. Der vil det nok komme flere innspill i kjølvannet av bomsaken.

– Noe må gjøres for å bedre trafikkforholdene, sier Terje Gundersen.

Kristoffer Brække, daglig leder i Brække Eiendom, en av byens større eiendomsutviklere, ønsker ikke å uttale seg om saken.

Saken fortsetter under bildet

KORTSYNT: Ole Engebret Haugen, daglig leder i nettbuss AS, mener Høyres snuoperasjon er veldig kortsynt.

KORTSYNT: Ole Engebret Haugen, daglig leder i nettbuss AS, mener Høyres snuoperasjon er veldig kortsynt. Foto:

– Lite heldig og veldig kortsynt, direkte ødeleggende

Ole Engebret Haugen er administrerende direktør i Nettbuss AS (som blir omdøpt til Vy Buss), og bosatt på Vestfossen. Han mener et nei til Buskerudbypakke 2 er direkte ødeleggende for fremtidig næringsvekst og befolkningsutvikling.

– Vi ønsker en bærekraftig utvikling for næringslivet, så dette er lite heldig. Dette er veldig kortsynt og jeg håper man tar til fornuft, sier Haugen.

Han er spesielt bekymret for utviklingen av kollektivtrafikken og mener et nei til bypakken vil ha en dobbel negativ effekt: Mer trafikkproblemer og mindre kollektivtrafikk.

– Dette er direkte ødeleggende for fremkommeligheten i Drammen, og vil få konsekvenser for ønsket om vekst i regionen, sier han.

Det er Nettbuss som kjører bussene i drammensdistriktet, men det skjer på oppdrag for fylkeskommunale Brakar. Haugen uttaler seg som næringslivsleder, ikke på vegne av Brakar.

Idar Kreutzer, drammenser som er administrerende direktør i Finans Norge, skriver i en tekstmelding fra påskefjellet:

«Med den sterke lokale motstand mot bompenger vi har sett flere stedet i Norge, er det ikke vanskelig å forstå at man er varsomme med å gå til valg på å etablere bomring rundt Drammen. Samtidig er gode samferdselsløsninger en forutsetning for nye arbeidsplasser, vekst og utvikling i regionen. Jeg er derfor trygg på at byens ledelse går i en konstruktiv dialog med befolkningen for å finne akseptable løsninger, som ivaretar lokale hensyn og legger grunnlaget for en videre positiv utvikling i Drammen.»

Artikkeltags