Etterlyser den beste på service i Drammens-området

Etterlyser kanditater for Serviceprisen 2017. Fra venstre: Anette Øverby, prosjektleder i Næringsforeningen i Drammensregionen, Jan Ivar Fredriksen, førstelektor i markedsføring HSN Handelshøyskolen, Anniken Aasen Thommessen, lærling i Næringslivsforeningen, Trond Østgaard, fakultetsrådgiver HNS Handelshøyskolen og Stian Yttrehus fra næringslivet. Foto: Anne-May Tjugum

Etterlyser kanditater for Serviceprisen 2017. Fra venstre: Anette Øverby, prosjektleder i Næringsforeningen i Drammensregionen, Jan Ivar Fredriksen, førstelektor i markedsføring HSN Handelshøyskolen, Anniken Aasen Thommessen, lærling i Næringslivsforeningen, Trond Østgaard, fakultetsrådgiver HNS Handelshøyskolen og Stian Yttrehus fra næringslivet. Foto: Anne-May Tjugum Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Vet du om noen som får deg til å tenke wow etter et møte? Som yter service litt utover det du forventet? Ja, da har du bare én ting å gjøre: Nominere vedkommende til Serviceprisen 2017.

DEL

DRAMMEN: En del norske byer har allerede delt ut servicepris i flere år. I Drammen deles den ut for første gang under Næringslivets dag 21. september. Deretter hvert år.

To priser skal deles ut; én publikumspris og én fagjurypris. Men for å finne gode kandidater, trengs din hjelp.

Frist søndag 11. juni.

Her kan du sende inn din kandidat

En bred sammensatt fagjury skal velge ut ni kandidater blant de nominerte, som igjen går videre til en finale. Hver og en vil bli presentert i Drammens Tidende. Deretter er det opp til deg å stemme fram én publikumsvinner.

Servicekultur

Initiativet til prisen kom fra Stian Yttrehus.  Med sitt ståsted i bilbransjen og med bakgrunn fra SAS, vet han en del om betydningen av og fokus på nettopp service.

– Bakgrunnen min gjør at jeg er opptatt av service. Drammen har utviklet seg i en positiv retning i mange år, men har fremdeles litt å gå på når det gjelder service. Jeg tror at fokus på dette kan være neste steg for å fremme Drammens-regionens omdømme, sier Yttrehus.

For å sette ideen ut i livet, kontaktet han Næringsforeningen, som straks bejublet forslaget.

– Når vi først skulle lansere en slik pris, var det viktig å få med høyskolen. Prisen skal ha seriøsitet og kriteriene skal holde faglige mål. Dette er en pris som er tenkt å heve kompetansen. Den skal henge høyt, og handle om mer enn bare det å være hyggelig, sier prosjektleder i Næringsforeningen, Anette Øverby.

LES OGSÅ: Nesten 3.500 kvadratmeter med ledige senterlokaler Nesten 3.500 kvadratmeter med ledige senterlokaler

Ønsker stor bredde

Førstelektor i markedsføring og varehandelsledelse ved HSN Handelshøyskolen, Jan Ivar Fredriksen, understreker viktigheten av at prisen er fremtidsrettet, men også at den er faglig forankret.

– Det er jo sånn at servicemøter i dag ikke bare handler om møter mellom mennesker, men også mellom mennesker og teknologi. Norges største marked for biler, er jo finn.no. Det samme gjelder eiendomsbransjen. En rekke varer og tjenester omsettes mer og mer over nettet.

– I tillegg ønsker vi en stor bredde av nominerte – både av bransjer og personer. Alle typer virksomheter og personer kan nomineres. Eller sagt på en annen måte: Alle som har en kundegruppe eller brukere av en vare eller tjeneste. Det kan være alt fra damen som yter spesielt god service på kafébaren til frivillige organisasjoner, idrettslag eller for eksempel et sykehjem, sier Fredriksen.

LES OGSÅ: Garanterer sykehus på Brakerøya

Kriterier

– Det skal være enkelt, trygt og trivelig å være kunde/bruker.

– De fem forskningsbaserte kriteriene for servicekvalitet er; tydelighet, empati, pålitelighet, respons og tillit. Klare kriterier er viktige for seriøsiteten i fagjuryprisen. Samtidig oppfordrer vi publikum til å tenke litt videre enn bare at folk er hyggelige, sier Fredriksen.

LES OGSÅ: Hvordan kan kommunen tillate dette?

Premie

Kandidater fra Drammen, Lier, Øvre og Nedre Eiker, Sande og Svelvik kan nomineres.

– Og hva er så premien utover det å motta heder og ære?

– I tillegg til diplom, vil den som vinner publikumsprisen også få et valgfritt etterutdanningskurs ved høyskolen til en verdi av 15.000 kroner. Fagjuryprisen vil være diplom og juryens begrunnelse, sier Trond I. Østgaard fra høyskolen.

Les hvilke tanker Anniken Aasen Thommessen, som er lærling i Næringsforeningen, har om service og hvem som fortjener en servicepris.

LES OGSÅ: Slik skal Oslo-folk sjarmeres til å etablere seg i Drammen

Artikkeltags