– Dette er en pangåpning for byens nye satsing

SKRYT: Knut Vareide i Telemarksforskning skrøt av opplsutningen frta næringslviet om oppstarten til prosjektet Næringsvekst 2020 på Union Scene torsdag.

SKRYT: Knut Vareide i Telemarksforskning skrøt av opplsutningen frta næringslviet om oppstarten til prosjektet Næringsvekst 2020 på Union Scene torsdag. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Knut Vareide fra Telemarksforskning har aldri vært på et møte i noen by med så stor oppslutning fra næringslivet.

DEL

DRAMMEN: Med over 330 påmeldte fra næringsliv og politikk var det stappfullt på Union Scene da Drammen kommune og Næringsforeningen i drammensregionen inviterte til oppstart for Næringsvekst 2020. Dette nye prosjektet, som overtar for omdømmeprosjektet, har som mål å skape 500 arbeidsplasser i Drammen årlig.

– Jeg har forsket i 20 år på hvorfor noen steder vokser mens andre krymper. Jeg har ingen fasitløsning, men jeg har fornærmet en rekke byer som har hatt urealistiske mål, Ringerike, Kongsberg, Larvik og Moss, sa Knut Vareide fra Telemarksforskning.

LES OGSÅ: Framtidens arbeidsplasser sett gjennom barnas øyne

Realistiske mål

Drammen på sin side har realistiske mål mener han. Byen vil ha en befolkningsvekst på 1.000 innbyggere årlig fram til 2036, og målet for prosjektet Næringsvekst 2020 er å skape én ny arbeidsplass for hver andre nye innbygger.

– Drammen vil vokse med 300 nye arbeidsplasser årlig uten å gjøre noe særlig, men for å få 200 flere hvert år må dere gjøre noe ekstra. Dere vil klare 1.000 nye innbyggere årlig, men da må det jobbes. For å nå målene er det viktig med tverrpolitisk enighet, at dere får med næringslivet og ikke minst får med innbyggerne og de frivillige, sa Vareide.

FULLT: Med 330 påmeldte var det fullt på Union Scene under take-off for Næringsvekst 2020.

FULLT: Med 330 påmeldte var det fullt på Union Scene under take-off for Næringsvekst 2020. Foto:

Tallene viser at Drammen hadde god vekst i antall innbyggere i årene 2005 til 2010, faktisk i snitt 1.500 årlig. Det mente han kunne tilskrives omdømmekampanjen. I de neste fem årene underpresterte Drammen med lavere befolkningsvekst.

LES OGSÅ: Slik skal byen få nye arbeidsplasser

X-faktor

– Skal man vokse må man ha en X–faktor. Det hadde Drammen med omdømmekampanjen. Så kom alle kommuner hit for å lære av Drammen, og skulle så gjøre det samme. Da var det ingen X–faktor lenger.

Forskeren advarte mot å satse på en eller noen spesielle bransjer. Hans viktigste ideer til hvilke typer næringsliv man burde satse på er først og fremst de bedriftene man allerede har i dag, og så satse på dem som vil starte noe nytt.

– Det er usikkert å satse på vekstbransjer, man bør heller ikke ha en ensidig satsing på kompetansearbeidsplasser, hva med de arbeidsplasser som krever lav kompetanse?

LES OGSÅ: Vil ikke redde innovasjonsselskap

Tverrpolitisk enighet

For at Drammen skal skape attraktivitet må satsingene være autentiske og originale.

– Noe av det jeg har lært av Drammen som jeg tar fram andre steder er den tverrpolitiske enigheten om hva man skal satse på. Som omdømmekampanjen og som Næringsvekst 2020 nå. Jeg har aldri vært på et tilsvarende møte i noen by med så mye næringsliv til stede, så dette er en pangåpning for prosjektet, avsluttet Vareide.

Og fikk en rungende applaus fra et nesten fullstappet Union Scene.

Næringsvekst 2020

Næringsvekst 2020 er et prosjekt for å skape arbeidsplasser og gjøre Drammen attraktiv for næringsetablering.

Drammen kommune bidrar med to millioner kroner året i fire år, det samme gjør næringslivet.

Sekretariat for prosjektet er Næringsforeningen i drammensregionen.

Artikkeltags