Gjenåpnet konteinertog mellom Drammen havn og Oslo

KONTEINERSTART: Tidligere i høst kunne havna og transportører feire at konteinertrafikk med tog fra havna var i gang igjen. Bak fra venstre Øystein Amundsen (Greencarrier), Vibeke Hellner (Unifeeder), Christer Otnes (Greencarrier), Terje Alm (Greencarrier) og Ivar Vannebo (Drammen havn). Foran fra venstre Kjell Owrehagen (Green Cargo), Marte Madsgård (Maersk), Julie Moseidjord-Holen (Green Cargo), Jarle Aakredalen (Unifeeder) og Filip Kjølmer (Maersk)

KONTEINERSTART: Tidligere i høst kunne havna og transportører feire at konteinertrafikk med tog fra havna var i gang igjen. Bak fra venstre Øystein Amundsen (Greencarrier), Vibeke Hellner (Unifeeder), Christer Otnes (Greencarrier), Terje Alm (Greencarrier) og Ivar Vannebo (Drammen havn). Foran fra venstre Kjell Owrehagen (Green Cargo), Marte Madsgård (Maersk), Julie Moseidjord-Holen (Green Cargo), Jarle Aakredalen (Unifeeder) og Filip Kjølmer (Maersk) Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Hver uke går det nå to tog med konteinere fra Drammen havn til Oslo og videre ut i landet. Takket være det nye togsporet.

DEL

DRAMMEN: Sommeren 2015 ble togsporet ut til Holmen stengt. Årsaken var at det skulle bygges flere nye spor, blant annet for å kunne betjene bilimporten bedre.

Det betydde samtidig at en rekke konteinere som kom til Drammen havn måtte fraktes videre med lastebil. Denne høsten ble konteinertrafikk med tog tatt opp igjen.

– Ja, nå går det to tog i uka med konteinere. Rundt 40 konteinere fraktes ukentlig med tog fremfor bil, og det er jo ønskelig, sier havnedirektør Einar Olsen til Drammens Tidende.

LES OGSÅ: Vil flytte terminal fra Nybyen til Holmen

Ønsket utvikling

En standard konteiner er på 20 fot. En lastebil med tilhenger tar normalt to slike konteinere, et tog tar atskillig flere.

– Det er jo en ønsket utvikling, nemlig å få varer fra båt over på tog. Det er hva vi gjør nå, sier Olsen.

Det er Green Cargo som opererer togene, og kundene er transportørene Mærsk og Unifeeder. Mens konteinere som kom til Drammen før måtte fraktes med bil til terminalen på Alna ved Oslo, kan de nå sendes med tog.

– De fleste konteinerne til Mærsk skal til Trondheim, så da går de direkte med tog opp dit, sier havnedirektøren.

LES OGSÅ: Statsråd åpnet nye jernbanespor til 400 millioner

Nye godsspor

Det var i desember 2016 at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne åpne de nye godssporene ut til Holmen. Da hadde det kostet i underkant av 400 millioner kroner og tatt mer enn fire år å bygge nye spor for godstog. 

Nå er endelig godstrafikken med konteinere kommet i gang igjen.

– Vi kan utvide godstrafikken, men det er ikke hver dag det kommer båter til Drammen havn, så foreløpig er to tog i uken nok, sier Einar Olsen.

– Hva med den tette trafikken på Drammenbanen?

– Det er tett trafikk i rushet morgen og ettermiddag, men midt på dagen er det åpninger, og det er åpning for godstrafikk minst én gang i timen.

LES OGSÅ: Frykter nye lekkasjer fra skip i arrest ved sprengkulde

Artikkeltags