Kine (29) er positivt overrasket over kundenes alkoholvalg: – Definitivt en endring fra i fjor

Ekspeditør Kine Utne (29) på Tjøme vinmonopol vet hva kundene vil ha. Det er ikke det samme som tidligere.

Ekspeditør Kine Utne (29) på Tjøme vinmonopol vet hva kundene vil ha. Det er ikke det samme som tidligere.

Artikkelen er over 2 år gammel

At kundene ønsker økologiske varer er en trend har kommet for å bli, tror ansatt ved vinmonopolet Tjøme.

DEL

(Øyene) Det er ikke lenger været som avgjør hvilke viner folk kjøper. De ansatte ved vinmonopolet Tjøme melder at det er spesielt et ord som har gått igjen i sommer.

– Økologisk. Nå er det stor etterspørsel av økologisk vin. Vi ser en kjempeøkning i hvor mange som kommer og spør etter økologisk vin. For bare fem år siden var ikke dette noe tema, forteller Kine Utne ved Tjøme vinmonopol.

Hun synes det er et godt tegn at flere interesserer seg for bærekraftige produksjonsmåter.

SE OGSÅ: Gode tall for kolonialen

Økt miljøbevissthet

– Livsstil og ernæring har tatt over som avgjørende faktor når kundene plukker med seg flasker. Tidligere ble mye styrt av værmeldingen. Var det regn og litt kaldere i været kjøpte mange rødvin. Når det var sol og varmt i været har hvitvin og rosévin vært det vi solgte mest av. Våre kunder har fått et mer avansert forhold til drikkevarer og produksjonsmetoder, forteller Utne.

Salgsresultatene fra Tjømes vinmonopol står således i tråd med indikasjoner fra Statistisk sentralbyrå: kunnskapen om økologi, biologi og agronomi øker i takt med folks miljøbevissthet.

SE OGSÅ: Tar med hest, høner og haner på hyttetur

Velger annerledes

– Det gir kunder som vet veldig godt hva de vil ha, samtidig som de spør om råd etter andre premisser enn vi har sett tidligere. Land og distrikt er fortsatt viktig, men mange forteller at de er opptatt av helse generelt, og ønsker at alle typer økologiske produkter skal bli en naturlig del av livsstilen – også vin, forteller Utne.

Hun synes det er bra at flere ønsker mer miljøvennlige alternativ velkommen i vinhyllene.

– Vi er flinke til å tilpasse oss kundenes behov, og oppdaterer oss etter trendene og etterspørsel. Jeg tror interessen for bærekraftig landbruk og fornybare ressurser er kommet for å bli, sier Utne.

SE OGSÅ: Herr & fru serverte plussresultat

Artikkeltags