I juli var halvparten av alle trafikkdrepte i Norge motorsyklister

NEGATIV UTVIKLING:En klar økende andel av de trafikkdrepte er motorsyklister.

NEGATIV UTVIKLING:En klar økende andel av de trafikkdrepte er motorsyklister. Foto:

Tall fra Statens vegvesen viser at ti personer har mistet livet på norske veier i juli, halvparten av disse dødsulykkene var MC-ulykker.

DEL

– Dette er nedslående, men føyer seg dessverre inn i en negativ trend. Vi ser at en klart økende andel av de drepte i veitrafikken er motorsyklister, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Sammenlignet med bilførere er risikoen for å bli drept eller alvorlig skadd 16 ganger høyere for førere av tunge motorsykler.

I 2017 mistet 21 personer livet på motorsykkel og moped.

Hvis vi ser på sommermånedene juni og juli har 22 omkommet på norske veier, dette er to flere enn i tilsvarende periode i fjor.

Mens risikoen for å bli drept eller hardt skadd per kjørte kilometer i bil har gått markant ned de senere årene, har risikoen for MC vært økende siden 2011.

LES OGSÅ: NORSAR: - Med en styrke på fem ryker Oslofjordtunnelen

Til tross for den negative utviklingen med motorsykkelulykker går tallene for trafikkdrepte nedover. I årets sju første måneder har 56 personer mistet livet, det er samme antall som i 2017 – som hadde rekordlave dødstall på norske veier, med 106 omkomne i trafikken totalt.

Fortsetter 2018 slik det har begynt, kan det bli under 100 drepte på norske veier i år.

- Vi kan være på vei mot de laveste tallene på 71 år. Vi må tilbake til 1947 - da 94 omkom - for å finne tilsvarende lave tall, forteller Terje Moe Gustavsen.

I Buskerud har det vært tre trafikkdrepte så langt i år. Flest har omkommet i Hordaland (7), mens Finnmark ikke har hatt en eneste dødsulykke.

LES OGSÅ: Hyppig mobilbruk blant unge sjåfører


Artikkeltags