Rema 1000 taper mot konkurrentene i mars

Foto:

Av

Kiwi og Extra rykker ytterligere fra Reitan-kjeden.

DEL

Rema 1000 har lavere omsetning og mister markedsandeler til Kiwi og Extra også i mars. Det får Nettavisen bekreftet fra flere hold.

Coop-kjeden Extra hadde en vekst på hele 7,9 prosent i mars, betraktelig mer enn markedet som helhet.

– Den sterke veksten for Extra-kjeden vi har sett i 2017 fortsatte gjennom mars. Noe forklares av påsken som i år falt i april, men tendensen har vært klar: Extra-kjeden vokser kraftig også i 2017, sier kjedesjef Christian Hoel til Nettavisen.

LES OGSÅ: Omdømmemåling: Rema faller – Coop og Kiwi med solid hopp

Rema faller bakpå

Kiwi, som er en del av Norgesgruppen, vil ikke gå ut med tall, men bekrefter at de» fortsetter å ta markedsandeler i et stadig tøffere dagligvaremarked». 

– Kiwis vekst skyldes et godt konsept, lave priser og, ikke minst, veldig dyktige butikksjefer og -medarbeidere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aarvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Rema 1000 taper på sin side markedsandeler og har nedgang i omsetningen, men håper at dette vil endre seg i tiden fremover.

– Vi vil fortsette på reisen vi har startet og tror det vil vise seg på både vekst og markedsandeler i tiden som kommer, skriver sjef for digital markedsføring i Rema 1000, Ann-Kristin Pettersen, i en mail til Nettavisen.

Februar var en katastrofemåned for Rema 1000 og kjeden hadde da en organisk omsetningsnedgang på 3,6 prosent.

LES OGSÅ: Måtte tømme kjøttdisken

Bekrefter trenden

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøgskolen BI bekrefter denne trenden basert på tall han har fått tilgang til.

– Jeg kan bekrefte denne trenden. Dette skyldes først og fremst bestevenn-strategien til Rema, samtidig som Kiwi og Extra har vært veldig flinke til å etablere nye butikker, sier Gisholt til Nettavisen.

Han mener imidlertid ikke Æ-appen, som ble lansert med brask og bram i januar, som har skylden. 

– Æ-appen er bra og en gavepakke til Remas kunder, men det ble veldig mye styr rundt bestevenn-strategien, sier Gisholt.

LES OGSÅ: Setter ned prisen på smågodt

Kastet merkevarer ut

Rema kastet kjemte merkevarer som Kims, Hansa, Lerum og Colgate ut av hyllene som en del av en bestevenn-strategi. Det har bidratt til at Rema har fått mye negativ oppmerksomhet. Kjeden falt kraftig i en omdømmeundersøkelse publisert denne uken.

Han har en klar oppfordring til Rema 1000 hvis de vil komme på rett kjøp igjen.

– De må bli venner med alle, ikke bare få noen få bestevenner. Samtidig må de skyte fart når det gjelder nyetableringer de også. Ellers bør de holde seg til det gode gamle Rema-prinsippet om store butikker med lave priser og gode franchisetakere, sier han.

Rema 1000 har allerede snudd på noen produkter. Blant annet har Mack og Coca-Cola fått komme inn i varmen igjen etter at de ha blitt kastet ut tidligere i år.

– Ikke full krise

Gisholt mener det imidlertid ikke er full krise i Reitan-gruppen. Rema 1000 går bra i Danmark, og konsernet eier også en rekke andre virksomheter, som 7 Eleven og Narvesen.

– Reitan-konsernet går som helhet veldig bra, men gullkalven, Rema 1000 i Norge, begynner å slite både med omdømme og markedsandel. Det ser Rema-ledelsen og de mener at de bør gjøre noe med det, sier Gisholt.

Artikkeltags