Mister Fiat – mister jobben

KJEMPET MOT: Administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold, kjempet for å fortsette Fiat-importen, men nådde ikke fram. Nå må han redusere antall ansatte når 25 prosent av omsetningen forsvinner. Arkivfoto

KJEMPET MOT: Administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold, kjempet for å fortsette Fiat-importen, men nådde ikke fram. Nå må han redusere antall ansatte når 25 prosent av omsetningen forsvinner. Arkivfoto Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Mellom 15 og 20 mister jobben når RSA på Gulskogen mister importen av Fiat, Alfa Romeo og Jeep.

DEL

DRAMMEN: Siden 2009 har RSA (Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap) stått for importen av Fiat, Alfa Romeo og Jeep til Norge. RSA overtok importen av Fiat fra MotorGruppen (Mitsubishi), og før det igjen var det Bergheim Bil i Drammen som var importør av Fiat.

- Vår kontrakt med Fiat går ut ved nyttår. Vi har jobbet hardt for å fortsette som importør, men nå oppretter de et eget importkontor i Norge, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

Konkret betyr det at virksomheten i Drammen får redusert omsetningen med 300-400 millioner kroner, og at mellom 15 og 20 ansatte mister jobben. Håpet er at noen av dem kan få jobb hos den nye importøren.

Les også: Bare biler med Z i navnet

Skal fortsatt selge

- Fortsatt skal våre ti RSA-bilforhandlere selge Fiat, Alfa Romeo og Jeep, slik at kundene våre ikke vil merke noen forskjell. Og vi har fortsatt importen av Suzuki og Isuzu som er våre desidert største bilmerker, sier Dunvold.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) har besluttet å etablere et eget datterselskap i Norge som vil være operativt fra 2016. FCA Skandinavia vil da ha en organisatorisk enhet med kontorer i København, Stockholm, Oslo og Helsingfors.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og er i dag verdens syvende største bilprodusent.

RSA hadde i 2014 et svært godt år. Omsetningen økte fra 1.444 millioner kroner i 2013 til 1.580 millioner. Resultat før skatt ble på 87 millioner, som er en kraftig forbedring fra 2013 da resultat var knappe 2,8 millioner.

Det dårlige resultatet skyldes blant annet ugunstige valutakurser.

Les også: Norges siste karosserimaker

Tilbake til 2009

- Det er klart at det å miste Fiat får stor innvirkning for oss. Vi mister jo rundt 25 prosent av omsetningen, samt at ansatte må gå. Nå er vi tilbake der vi var i 2009, sier Dunvold.

Fiat er ikke den første bilfabrikken som overtar bilimporten til Norge selv. For en del år siden overtok Toyota importen selv fra Bauda, og Honda overtok importen fra Skotvedt. Motsatt vei har Peugeot og Citroën gått, der Bertel O. Steen har overtatt importen fra fabrikken.

- Vi mener at private importører har mer lokal kunnskap, sier Dunvold.

RSA eies av Helling-familien gjennom Sh Invest (91 prosent) og Frank Dunvold gjennom Dunvold Invest (9 prosent)

Les også: Skattekupp for millionærene

Artikkeltags