Lager felles PR-strategi for bønder

Artikkelen er over 2 år gammel

De hadde aldri satt sine bein i Hokksund før, studentene som hjelpe bønder på Eiker med å lage en felles merkevare.

DEL

ØVRE EIKER: – Det er bare en fordel. På den måten kan studentene se på Eikerbygdene med helt friske øyne – uten begrensninger av noe slag, sier landbrukssjef Anne Bjørg Rian til Drammens Tidende.

Men nå har de fire studentene vært i Øvre Eiker. En hel dag til og med. På rundreise. De skal hjelpe bortimot 20 småskalaprodusenter – innen alt fra plommegløgg og hylleblomstsaft til ost, med å komme bedre fram i lyset.

– Denne dagen har vært helt gull for oss. Vi har fått bakgrunnskunnskapen vi trengte, og har fått møtt mange av produsentene vi jobber for. Nå gjelder det å gjøre de riktige grepene – for å bygge opp det imaget vi vil skape, sier Hanna Tysse.

LES OGSÅ: Hyller blåfargen og Kjell Nupen

Visuell kommunikasjon

21-åringen fra Bulandet i Sogn og Fjordane studerer visuell kommunikasjon – på tredje året på Høgskolen i Buskerud.

– Vi har nå fått et helhetlig inntrykk av hvordan bøndene her har tilpasset seg de nye tidene i jordbruket. Vi vil hjelpe dem til å lage en «paraply» de kan operere under – for å markedsføre seg, sier Julie Elén Solhaug (23).

Hun kommer fra Bodø, og skal sammen med sine tre medstudenter ta den praktiske delen av sin bachelorgrad på nettopp merkevarebygging og det å skape synlighet for landbruket i Eikerbygdene.

– Hvordan vil dere gå fram?

– Vi arbeider nå med å utforme en logo som alle småskalaprodusentene kan enes om og like. Vi ser for oss at det kan bli et lett gjenkjennelig kvalitets-merke, sier Julie Elén Solhaug.

Dessuten skal studentene lage en webside som kan fungere for alle bøndene. De skal også lage en strategi for hvordan bøndene best kan nå ut gjennom Facebook.

Studentene har heller ikke glemt gode, gammeldagse brosjyrer som PR-virkemiddel.

Jordbrukssjef Anne Bjørg Rian sier at hun er spent på sluttresultatet.

Snart skal det lages prøvetrykk av logoen. Og i mai skal alt sammen være ferdig.

LES OGSÅ: Rives etter 29 år

Akevittost på lur

Daglig leder Signe Røren Dahlen på Eiker Gårdsysteri sier at hun hilser tiltaket fra landbrukssjefen velkommen.

– Vi har både en ølost og en akevittost på lur. Vi har ikke lansert disse ostene ennå, men vi har stor tro på dem. Hittil har markedsføringen stort sett gått gjennom omtale og jungeltelegrafen. Men tiden er moden for å samarbeide om salg av våre produkter, sier Signe Røren Dahlen.

På nordre Skott gård lages alt fra hageblåbær til plommegløgg og svarthyllsaft.

– Jeg er fortsatt heltidsbonde, takket være de nye produktene, sier Atle Tærum.

LES OGSÅ: Finsrud eller Finnsrud?

Artikkeltags