Problemveien E18

I 2006 ble Hanekleivtunnelen stengt i lang tid etter at det raste steiner fra taket.

I 2006 ble Hanekleivtunnelen stengt i lang tid etter at det raste steiner fra taket. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Brukollapsen er den siste i en lang rekke av problemer på ny E18 gjennom Vestfold. Nå vil samferdselsminister se nærmere på flere av byggeprosjektene på E18.

DEL

VESTFOLD: Nye E18 skulle få bilene raskt og køfritt gjennom E18, men det har vært mange vanskeligheter på veien.

Første juledag 2006 falt enorme mengder steinblokker ned fra taket i Hanekleivtunnelen i sørgående løp. Tunnelen var åpen i nordgående retning, fram til den 19. januar året etter. Da sendte Statens vegvesen ut en pressemelding hvor de opplyste at det var oppdaget nye sprekker og at fjellkvaliteten i det nordgående løpet måtte sikres bedre da kvaliteten ikke var god nok.

I midten av februar la en uavhengig undersøkelsesgruppe fram en rapport som rettet hard kritikk mot veivesenets sikring av Hanekleivtunnelen.

Nordgående løp i Hanekleivtunnelen gjenåpnes den 6. juli 2007, den 30. august samme år gjenåpnes det sørgående løpet.

LES OGSÅ: Fare for at hele brua raser

Stengte seks tunneler

I mars og april 2007 besluttet Vegdirektoratet å stenge seks nye tunneler i Vestfold etter geologiske undersøkelser. Løkentunnelen, Bolstadtunnelen, Hillestadtunnelen, Bringåkertunnelen, Botnetunnelen og Brekketunnelen stenges.

I slutten av august 2007, etter drøye åtte måneder med rehabilitering og ettersikring av flere tunneler, ble E18 i Nordre Vestfold igjen en fullverdig motorvei med tofelts-trafikk i begge retninger.

Så raser det igjen.

I begynnelsen av november 2007 stenges Bolstadtunnelen etter at cirka 100 kilo betong løsnet fra taket og raste ned i veibanen.

LES OGSÅ: E18-tunnel uten nødnett

Vil se på flere

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utelukker ikke at det kan bli aktuelt å undersøke flere av byggeprosjektene på E18 etter at fundamentet under Skjeggestadbrua kollapset mandag.

– Statens vegvesen må vurdere det. Men vi er opptatt av at det skal være trygt på veiene, og hvis det kan være grunnlag for det, så er jeg åpen for å se nærmere også på andre prosjekter. Men i utgangspunktet er dette en isolert hendelse, sier Solvik-Olsen til VG. Han er glad for at ingen ble skadd da fundamentet under Skjeggestadbrua ved Holmestrand i Vestfold kollapset etter et jordras mandag ettermiddag.

– Det er en alvorlig situasjon når man opplever en brufeil på denne måten på et hovedveinett. Vegvesenet er på stedet, og vi har også tilkalt mannskaper fra Norges vassdrags- og energidirektorat, nettopp fordi det er viktig å få fagfolk på plass når det er snakk om kvikkleire. De skal undersøke om situasjonen har stabilisert seg og hvordan dette skal håndteres videre, sier Solvik-Olsen, som er opptatt av å finne ut hvorfor brua kollapset.

– Brua er bare 15 år gammel, og da må vi forvente at den er bygd og fundamentert slik at dette ikke skal skje, sier samferdselsministeren.

LES OGSÅ:  Kan denne bulldoseren være skyld i brukollapsen? 

Artikkeltags