Gå til sidens hovedinnhold

Kan åpne ny vei ett år før tiden

Artikkelen er over 5 år gammel

Vikersund-selskapet Hæhre Entreprenør drømmer om å klippe snora på en ny bit av E6 mye tidligere enn planlagt.

Hæhres folk bygger i rekordfart gjennom Nordland. En ny bit av E6 i Dunderlandsdalen nord for Mo i Rana ligger mer enn ett år foran skjema allerede.

Ifølge ranablad.no drømmer utbyggerne om å åpne den nye E6-parsellen lenge før tiden.

LES OGSÅ: Hæhre og Isachsen forener kreftene for å møte kommende anleggsvekst

Optimister

Arbeidene på den 7,2 kilometer lange E6-strekningen i Nordland startet i slutten av januar. Allerede dét var hele ni måneder før den oppsatte framdriftsplanen fra Statens vegvesen.

Etter en vinter med gode arbeidsforhold og god framdrift er man i Hæhre-leiren nå enda mer optimistiske med tanke på avslutningen.

– Vårt hårete mål er å bli ferdig med veien 13 måneder før tiden. Det betyr at bilistene kan kjøre i 90 km/t en gang på høsten 2017, sier prosjektleder Arve Krogseth til ranablad.no.

Forutsetningen for å nå det hårete målet er at  også kommende vinter erav det snille slaget.

LES OGSÅ: Kontrakter for tre milliarder til Hæhre

God butikk

Å jobbe raskt er god butikk.

– Vi tjener penger på å holde maskinene i gang. Blir vi raskt ferdig med en parsell, kan vi raskere starte på nye, sier Krogseth og  legger til at de dermed også raskere kan flytte maskinene sine til nye prosjekter andre steder i landet.

– Neste vinter skal vi bygge opp veien med riktig type masse og sørge for at denne veien ikke får teleproblemer. Vi sprenger oss ned to til tre meter i hele veibredden, sier Krogseth.

Utbyggerne har allerede sprengt unna 120.000 kubikk med stein og fjernet et tilsvarende mengde jordmasser.

LES OGSÅ: De Grønne vil stanse ny Oslofjordforbindelse

Megatungt utstyr

Noe av hemmeligheten bak Hæhres tempo, er at de bruker gigantisk anleggsutstyr, for eksempel gravemaskiner med egenvekt på 80 tonn og tipptrucker med en lastekapasitet på 27 kubikk.

– Til sammenligning kan en vanlig semilastebil ta med seg opp mot ti kubikk. Vi kan  flyttet store volum mye raskere, sier Krogseth.

At Hæhre selv står for all detaljplanlegging og gjennomføring av byggingen bidrar også til at  de kan holde høy fart.

Hele prosjektet E6 Helgeland nord skal være ferdig høsten 2019. Så langt er det bevilget 1,9 milliarder kroner, men det mangler fortsatt  450 millioner for å gjøre veien ferdig.

Kommentarer til denne saken