Lærer barna å like aktivitet

Artikkelen er over 4 år gammel

Hvordan skal alle byens elever bevege seg 60 minutter på skolen hver dag? På Vestbygda skole er de allerede godt i gang.

DEL

DRAMMEN: – Ok. Guttene mot jentene. Alle på laget må berøre hverandre hele tiden, og tre personer skal ikke være nær bakken. Kjør!

Skrål, latter og konkurranseinstinkt krysser skolegården på Vestbygda skole.

De er med på et samarbeid mellom Konnerud IL og de fire Konnerud-skolene. Pilotprosjektet skal finne ut hvordan de kan jobbe sammen til høsten, når alle byens barne- og ungdomsskoler skal innføre de vedtatte 60 minuttene daglig, fysisk aktivitet.

LES OGSÅ: Vil ha 60 minutter fysisk aktivitet

Unge aktivitetsledere

7.-klassingene ofrer alt for å stikke av med seieren.

– Yesss! jubler jentene, da de vinner.

Prosjektleder Lage Sofienlund i Konnerud IL smiler fornøyd fra sidelinjen.

– Det er dette det handler om. Å få alle med. Målet med disse timene er ikke å få mest mulig aktivitet i timen, men at flest mulig skal gå hjem fra skolen og tenke at fysisk aktivitet er moro, sier han.

Med seg til Vestbygda har Sofienlund tre 8.-klassinger fra Svensedammen, som leder hver sin gruppe med aktiviteter og leker. 80 ungdomsskoleelever har gjennomført aktivitetslederkurs i regi av Konnerud IL.

De bytter på å reise rundt til bydelens tre barneskoler: Vestbygda på mandager, Konnerud på tirsdager og Hallermoen på onsdager.

LES OGSÅ: Deila vil ha mer fysisk aktivitet i skolen

Gøy å prøve noe nytt

I dag har Eivind Taang Larsen (13) ansvar for rugby. Han har selv gått på Vestbygda, og syns det er stas å være aktivitetsleder for dem som er ett år yngre.

– Det er morsomt å se at de syns det er gøy å være med, sier han.

Lisa Leirvik (12) og Guro Myhren (12) i 7A kaster seg ut i kampen om den oransje ballen. Etterpå har de snø i nakken, taklinger i kroppen og roser i kinnene.

– Det var gøy! Jeg har aldri gjort det før, og det er veldig fint å prøve noe nytt, sier Lisa.

– Ja, at det er bra at vi ikke alltid har det samme. Som kanonball og sånn, legger Guro til.

Fokus på fysisk glede

Konnerud IL er godt fornøyd med prosjektet, og fortsetter gjerne.

– Vi ønsker å styre vekk fra å være et rent konkurranse-idrettslag, til fokus på folkehelse og gleden ved fysisk aktivitet. Vi treffer ikke alle med våre tre utholdenhetsidretter og tre ballsporter. Da er det topp å komme ut og møte ungene der de er, sier Sofienlund.

– Må skynde oss langsomt

Prosjektlederen innrømmer at det er et hårete mål at alle byens skoler skal ha en time daglig aktivitet til høsten.

– Om vi klarer antall minutter på alle skoler hver dag, gjenstår å se. Man må ha litt hårete mål. Men dette må bygges opp langsomt og grundig. Kvalitet er like viktig som kvantitet, sier rådgiver Hilde Schjerven i Drammensskolen.

– Så selv om kommunen innfører 60 minutter fysisk aktivitet hver dag fra skolestart, er det ikke sikkert alle får det?

– Vi veit at det tar tid, men den tiden skal skolene få. Veldig mange skoler er godt i gang med å prøve ut det vi kaller fysisk aktiv læring, forteller Schjerven, som er godt fornøyd med at så mange skoler er i gang med ulike forsøksprosjekter (se oversikt til venstre).

Rett før jul inviterte kommunen til et samarbeidsseminar på danskebåten, med tittelen «I samme båt for fysisk aktivitet». Det var en idédugnad mellom frivilligheten, fysioterapitjenesten og alle skolene.

– Vi satt igjen med hele 16 intensjonsavtaler om samarbeid, sier prosjektlederen.

Et av samarbeidsprosjektene er mellom Konnerud idrettslag og Konnerud-skolene. Et annet mellom Drammens ballklubb og skolene på Øren og Bragernes.

– Veldig spennende, syns Schjerven.

LES OGSÅ: Peker på foreldrene – gir dem ansvaret

Tror skolene vil klare det

Masud Gharahkhani (Ap) er glad for at et av hans hjertebarn snart skal fødes.

Ap-politikeren har vært forkjemper for prosjektet siden 2013, og er glad flertallspolitikerne snudde i høst, etter at forslaget ble nedstemt på våren.

Gharahkhani har stor tro på at Drammen skal klare å bli første storby med én time daglig, fysisk aktivitet på alle skoler.

– God medvirkning er helt avgjørende for at vi skal lykkes. Mange skoler i Norge utfører dette i dag, men hva som skal være drammensmodellen mener jeg drammenslærere skal bestemme. I tillegg er vi så heldige at vi har byens idrettsmiljø som vil stille opp for at vi sammen skal lykkes med satsingen på daglig fysisk aktivitet som en del av skoledagen, sier han, og legger til at dette vil være en viktig satsing både for bedre folkehelse og bedre skoleresultater.

LES OGSÅ: Lærere som kan, vil og får det til

Artikkeltags