Slo alarm om lokfører uten utdanning - stoppet godstog på Ål

Artikkelen er over 4 år gammel

Et godstog på Bergensbanen på stoppet på Ål, etter at Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) slo alarm om at lokføreren ikke har fullført utdanningen.

DEL

DRAMMEN: Lokføreren er ansatt i drammensfirmaet Cargolink. NLF anmodet Jernbaneverket om å stoppe selskapets tog umiddelbart, og det ble gjort da toget var på Ål.

– Dette gjør vi for å ivareta sikkerheten til de som befinner seg i andre tog på strekningen, sier Jan-Even Nystad, nestleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

– Å la en lokfører uten fullstendig opplæring kjøre et godstog er det samme som å la en person som har øvelseskjørt, men som ikke har førerkort for bil, få lov til å kjøre skolebussen. Det Cargolink gjør er helt uforsvarlig og klart brudd på Jernbaneloven, sier Nystad til dt.no.

LES OGSÅ: – Hvorfor ikke bare legge ned hele strekningen?

– Svært alvorlig

Han forteller at lokføreren kun har fullført halve utdanningen på Norsk Jernbaneskole, som har et utdanningsprogram som går over 18 måneder.

– Dette er svært alvorlig. Vi har aldri vært borti lignende, sier Nystad.

Nestlederen sier de fikk tips om saken 3. november, og at de reagerte lynkjapt.

– Vi leverte inn anmeldelse umiddelbart da vi fikk greie på dette. Vi har også prøvd å komme i kontakt med selskapet, invitert til møter for å diskutere opplæring, men ikke lykkes, sier han.

Norsk Lokomotivmannsforbund har politianmeldt Cargolink og samtidig meldt saken til Statens jernbanetilsyn.

Nystad sier NLF har tilgang til informasjon om alle kullene på Norsk Jernbaneskole, og at det var der de ble oppmerksomme på at lokføreren ikke var ferdigutdannet.

Det var imidlertid et tips som gjorde at de startet undersøkelsene.

LES OGSÅ: Her blir det nattarbeid frem til 2016

Sender ny lokfører

Kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket Svein Horrisland sier toget vil bli stående på Ål til etter at tilsynsmyndighetene har undersøkt at lokføreren har papirene i orden.

– Vi har vært i kontakt med Cargolink, og de forsikrer oss at mannen har papirene i orden, sier Horrisland.

Han legger til at Cargolink nå sender en ny lokfører til Ål, slik at toget kan kjøre videre.

Det var Jernbaneverket som stoppet toget på Ål, etter anmodning fra verneombudet.

– Bakgrunnen er at verneombudet sa det var fare for liv og helse, sier Horrisland.

LES OGSÅ: Her blir det pendlerparkering

– Alt i orden

Cargolink er et norsk jernbaneselskap etablert av Autolink i Drammen.

Sikkerhetssjef i Cargolink Jan Kristian Heiberg avviser at den aktuelle lokføreren ikke har alle papirene i orden.

– Han har fått full opplæring hos oss, og har fått utstedt førerbevis fra Statens jernbanetilsyn. I tillegg har han  videreopplæring hos oss, og er godkjent til å kjøre tog for Cargolink. Han har bestått både teoretisk prøve og praktisk prøve som varer i 19 timer, sier Heiberg.

Han legger til at Cargolink nylig har fått fornyet sin godkjennelse til å lære opp lokførere.

LES OGSÅ: Stasjonshotellet kan stå ferdig i 2018

Ingen anmerkninger

– Hvis alt er i orden, hvorfor har da denne saken kommet opp nå?

– Jeg vet at lokomotivmannsforbundet har et annet syn på saken, sier Heiberg.

Han opplyser videre at lokføreren var ferdig med sin opplæring hos Cargolink i slutten av september, og at Cargolink ikke har fått noen anmerkninger på den jobben han har gjort.

LES OGSÅ: Usikker på hva du skal gi til far på søndag?

Har bedt om dokumentasjon

Direktør i Statens jernbanetilsyn Erik Ø. Reiersøl-Johnsen sier jernbanetilsynet har vært i kontakt med Cargolink om saken, og har bedt om dokumentasjon på at lokføreren har de godkjennelsene og den kompetansen han skal ha.

– Det er Cargolink som har ansvaret for at lokførerne de bruker har den kompetansen de skal ha. Vi følger opp denne saken, og vil gjennomgå underlagsmaterialet når vi får det fra Cargolink. Vi har ennå ikke fått det, men fristen vi har satt er heller ikke gått ut, sier Reiersøl-Johnsen.

LES OGSÅ: Ikea-mandler tilbakekalles

Artikkeltags