Trafikken inn mot hovedstaden har nemlig tatt seg opp betydelig etter at Bane Nor stengte Drammenbanen for vedlikehold i slutten av juni.

Selv om togavgangene er byttet ut med busser, er det langt fra alle som benytter seg av dette tilbudet. I stedet for å stå i lange busskøer, og i tillegg bruke opp mot to timer ekstra til og fra jobb hver dag, er det mange som har satt seg i bilen i stedet.

Tall fra Statens vegvesen viser at trafikken forbi Lierskogen økte med 24.000 biler de første fem arbeidsdagene med buss for tog. Tallene er sammenlignet med samme periode i fjor.

Ved Ikea på Slependen var det en økning på kun 6.700 biler. Det er derfor grunn til å tro at de som vanligvis tar toget til jobb i Asker og Bærum har valgt bil i stedet.

Artikkelen fortsetter under grafikken:

 

Nedgang rundt Oslo-grensen

Ved Tui på Stabekk og Maritim i Oslo har trafikken derimot sunket med henholdsvis 5.900 og 17.700 biler sammenlignet med samme periode i fjor.

Marthe Vaseng Arntsen jobber med transportanalyse og miljø i veivesenet. Hun sier pågangen på E18 mellom Bærum og Oslo var mye større i juni i fjor fordi Granfosstunnelen i Oslo var stengt.

Tallene fra samme periode i fjor er derfor ikke sammenlignbare med årets.