Fortsatt mekling for å hindre lokførerstreik

Oslo  20150317.
NSB, Jernbaneverket  og Telenor bygger ut nettverket slik at dekningen for internett blir bedre på togene. 
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Oslo 20150317. NSB, Jernbaneverket og Telenor bygger ut nettverket slik at dekningen for internett blir bedre på togene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Torsdag morgen kan det bli lokførerstreik og problemer for tog i Oslo-området. Onsdag kveld sitter partene fortsatt hos Riksmekleren.

DEL

Meklingen mellom LO Stat og Spekter startet tidligere onsdag. Kommer ikke partene til enighet innen fristen ved midnatt, kan det bli togstans i Oslo og Akershus torsdag morgen.

Av de totalt 71 lokførerne som det er varslet plassoppsigelse for, jobber 58 i Oslo, Ski og Lillestrøm. En streik kan dermed få store konsekvenser for reisende i disse områdene.

Ingen erstatningsbusser

Det er nemlig lokaltogene i Oslo og Akershus som først og fremst vil bli rammet av streiken. Strekninger som Ski– Skøyen– Stabekk og Lillestrøm– Spikkestad vil bli hardest rammet.

– Siden dette er en lovlig varslet streik, forholder vi oss til dette på vanlig måte. Det vil bety at det vil bli innstilte tog som ikke erstattes av buss for tog, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB Persontog til NTB.

Myhre opplyser at det på NSBs nettsider og NSBs app for mobil og nettbrett vil komme oppdatert informasjon om hvilke avganger som vil bli innstilt.

– Det er helt klart at innstillinger ikke kan unngås hvis det blir streik, understreker han.

Også lokførere i Bergen, Kristiansand og Trondheim er tatt ut i streik, men bare med én lokfører i hvert område, noe som ikke gir samme konsekvenser som på Østlandet.

Stor streikefare

– Vi har alltid tro på å finne løsninger, men vi har store, kompliserte spørsmål med oss inn i meklingen. Streikefaren er derfor stor, sa Øystein Gudbrands, LO Stats forhandlingsleder i meklingen, tidligere onsdag.

Viktige områder i meklingen er arbeidstid, lønn og ikke minst hva slags opplæring en lokfører skal ha. Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og LO Stat krever en nasjonal standard for kompetansekrav til en lokfører ettersom utdanningen ikke er lovfestet.

– Når regjeringen ikke vil lovfeste utdanning av lokførere, krever vi det inn i avtaleverket, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i NLF.

Artikkeltags