Aass inntar Oslo

Adm. direktør Terje Aass i Aass bryggeri vektlegger kultur i profileringen av bryggeriet utenfor  bygrensen. På Grünerløkka merkes oppsvingen av ølet fra Drammen.

Adm. direktør Terje Aass i Aass bryggeri vektlegger kultur i profileringen av bryggeriet utenfor bygrensen. På Grünerløkka merkes oppsvingen av ølet fra Drammen.

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Aass bryggeri er et velkjent navn for drammensere. Norges eldste bryggeri leverer nå edle dråper til flere titalls utesteder i hovedstaden.

DEL

Drar du til hovedstaden, har du nå bedre odds for å få noe godt i glasset fra eget bryggeri.

I dag selger femti steder i Oslo drikkevarer fra Aass. Administrerende direktør Terje Aass legger ikke skjul på at Oslo er et attraktivt marked for Norges eldste bryggeri. Aass vektlegger den kulturelle arenaen når de skal krige om hva som skal fylle glassene i hovedstaden.

- Spesielt på Grünerløkka har vi merket en oppgang den siste tiden. Dette er spesielt gledelig da vi ønsker å være en del av det kulturelle i bybildet, og i en smeltedigel som Oslo er dette viktig med tanke på profileringen ut i det ganske land, sier Aass.

Kultur og gode relasjoner

Bryggeriet har operert i markedet i hovedstaden de siste fem årene og ønsker å fortsette satsningen i fremtiden. Drikkevarer fra Drammensbryggeriet står også sterkere i Oslo øst enn på vestkanten.

Der hovedkonkurrentene Ringnes og Hansa kriger om tilbud i et høyt prissegment, ønsker Aass bryggeri å satse på nære og langsiktige kundeforhold til utsalgsstedene.

- Vi ønsker å profilere oss mot mindre kunder og sørge for gode relasjoner med disse. Det viktige for oss er å gå nøye inn i prosjekter og ha tett kontakt med kundene våre, sier Aass

Øl viktigst

Aass Bryggeri har levert vin og sprit til serveringssteder i hovedstaden siden 2000, men det er øl som er det primære satsningsområdet.
Tross konkurranse i markedet og kontaktetablering mot utelivsbransjen, er det ikke uvanlig at utesteder og serveringssteder tar kontakt med bryggeriet.

- Vi opplever at folk i bransjen har fått øynene opp for Aass og selv tar kontakt med oss for å komme til enighet om en avtale. Landbrukshøyskolen på Ås tok kontakt for en stund tilbake, og der går det jo en del øl, sier Aass.

Som en del av profileringen utad i Norge, var bryggeriet på plass under Gla’mat-festivalen i Stavanger. Der var det telt, bord og stoler med tilhørende mat og drikke fra Aass bryggeri. Her ble de nye gourmet øltypene servert sammen med ulike matretter til sultne og tørste siddiser.

- Dette er et typisk kulturelt arrangement som vi ønsker å være en del av og profilere oss mot, også i fremtiden, sier Aass.

Populært på ”Løkka”

Kulturhuset Parkteateret på Grünerløkka har hatt Aass-øl i kranene siden åpningsdagen i 2003. For to år siden fornyet de avtalen med bryggeriet med ytterligere fem år.

- Vi er ett av de stedene i landet som selger mest Aass. Vi valgte Aass utelukkende fordi det er et veldig godt øl, og opplever kontakten med bryggeriet som veldig positiv, sier barsjef på Parkhuset, Kjetil Johnsen.

Johnsen ser også at Aass har fått et oppsving i byen, spesielt i gamlebyen og på vålerenga. Parkhuset mottar også vin og sprit som drammensbryggeriet distribuerer.

- Aass er veldig gode på den tekniske biten, noe vi spesielt ser på distribusjonen. Dialogen og oppfølgningen har også vært veldig bra, sier Johnsen.

Barsjefen har sammen med en venn startet opp en ny bar på Grünerløkka. Også her falt valget på bryggeriet fra Drammen.

- Erfaringene fra Parkhuset gjorde valget enkelt for vårt vedkommende, sier Johnsen.

Artikkeltags