Banken har problemer med både onlineløsninger og betalingstjenester. Bankens kunder kommer dermed ikke inn på hverken nettbank eller mobilbank, og kan heller ikke betale med DNB-kort på nett. Det skriver E24.
Ved 13:20-tiden opplyser derimot DNB at problemene er i ferd med å bli løst.
Nede for femte gang på en måned
Også betalingstjenesten Vipps er utilgjengelig. Kortbruk i terminal skal fungere som normalt.
– Det som har skjedd er at et av lagringssystemene våre har gått ned i løpet av natten, noe som har ført til en del andre feil. Så det vi gjør nå er å drive med feilsøking for å rette opp dette og få systemene opp igjen, sier informasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til E24.
– Vi vet ikke nøyaktig hvor lang tid det vil ta å rette dette, men vi er i gang. Vi må være forberedt på at det vil ta noen timer. Vi håper å være opp tidligere, men det tar tid å å starte opp systemene igjen.
DNB har hatt problemer med nettbanken fire ganger tidligere denne måneden. I forrige uke var DNBs nettbank nede i over fire timer.
- Kan være samfunnskritisk
– Det er litt tidlig å si, men akkurat slik det er nå ser ikke dette ut til å ha sammenheng med de tidligere tilfellene, sier Korsberg Dalsbø, som har måttet tåle mye kritikk fra frustrerte bankkunder i det siste.
IKT-Norge sier til NRK at de er sterkt kritiske til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for "samfunnskritisk infrastruktur", og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.
Kommentarer til denne saken