Helt ko-ko bak rattet

Dersom bilen kjører 1- 2 km/t hørere enn fartsgrensen på stedet, begynner et sterkt lys å blinke. Dersom farten er rundt fem km/t høyere enn fartsgrensen, kommer et lydsignal et ko-ko!

Dersom bilen kjører 1- 2 km/t hørere enn fartsgrensen på stedet, begynner et sterkt lys å blinke. Dersom farten er rundt fem km/t høyere enn fartsgrensen, kommer et lydsignal et ko-ko! Foto:

Av og
Artikkelen er over 4 år gammel

Hvis du sitter bak rattet og plutselig hører en gjøk som sier ko-ko, er det neppe en ekte gjøk.

DEL

I løpet av et par år kan den noe originale lydvarslingen kanskje bli allemannseie, skriver dt.no.

– Dersom vi skal foreslå at andre, bedrifter og privatpersoner, bør anskaffe slikt utstyr, så må vi evaluere vår egen bruk. Den evalueringen er ikke klar før slutten av 2015, sier senioringeniør Anne Beate Budalen i trafikksikkerhetsavdelingen i Vegdirektoratet til NRK Vestfold.

Statens vegvesen har installert alkolås og «ko-ko»-lyd i cirka 200 av sine kjøretøy. Utstyret skal hindre ulykker og for høy fart.

LES OGSÅ: Slik takler du det glatte føret bak rattet

GPS-varsling

Systemet er GPS-basert. Apparatet varsler fartsgrensen på sideveier og parallellveier, eller tidligere fartsgrense på strekninger der fartsgrensen er satt opp etter utbedring eller nybygging.

Utstyret heter ISA (Intelligent Speed Adaption). Dersom bilen kjører 1- 2 km/t hørere enn fartsgrensen på stedet, begynner et sterkt lys å blinke. Dersom farten er rundt fem km/t høyere enn fartsgrensen, kommer et lydsignal – et ko-ko!

LES OGSÅ: Pass på – her smeller det fort

Kunstig gjøk irriterer

Men den kunstige «gjøken» galer av og til «ko-ko» i tide og utide, noe som irriterer brukerne.

– Vi har fått en del tilbakemeldinger på at dette skaper irritasjon. De oppfatter at de blir forstyrret av lyd og lys, sier hovedtillitsvalgt i NITO i Statens vegvesen, Siw Tyldum, til NRK.

De fleste klagene kommer fra ansatte i region sør; Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder-fylkene.

Artikkeltags