Blodpris for blå jul

<b>To igjen.</b> Sportsbutikkene er tomme for blånisseklær, men Kjerstin Grimnes (5) fra Nedre Eiker får napp i garnbutikken (Foto: Rune Folkedal)

<b>To igjen.</b> Sportsbutikkene er tomme for blånisseklær, men Kjerstin Grimnes (5) fra Nedre Eiker får napp i garnbutikken (Foto: Rune Folkedal)

Av
Artikkelen er over 17 år gammel

Det koster flesk å kle opp barna i de populære blånisseklærne. En kostymepris på tilsammen 2143 kroner har likevel ikke hindret foreldre i å tømme både butikker og lager for de blå varene.

DEL

Hver kveld ser over en halv million nordmenn adventskalenderen «Jul i Blåfjell» på NRK. Samtidig pryder mengder av klær, spill, bøker og videofilmer utstillingsvinduene i butikkene. Og varene går unna så det suser.
- Kjøpepress? Absolutt, sier Anne Austad i Forbrukerrådet i Buskerud.
Hun er en av mange i rekken som protesterer mot NRKs massive markedsføring rettet mot barn. Austad kaller det utnytting.
- Vi ønsker ikke en slik markedsføring, som lett fører til kjøpepress blant de unge. På den annen side: Foreldrene er ikke nødt til å gi etter, sier hun.
Den advarselen kommer altfor sent. Butikkene i drammensdistriktet er så å si ribbet for klær til den populære blånisseserien. Mange barn er blitt utstyrt med hjemmestrikkede varianter. Det har ført til at også garnbutikkene nå begynner å gå tomme for det spesielle blånissegarnet.
- Vi har stadig vært utsolgt. Det er tydelig at ungene synes dette er populært, bekrefter Inger Gimnes i Garn-Nøstet i Buskerud Storsenter.
I bokhandelen er det derimot fortsatt blånisseprodukter igjen. Hundrelappene får fort bein å gå på i en egen avdeling viet blånissebøker, videofilmer, PC-spill, CDer og DVD.

Ville være blå

Det yrer av småttiser med blå, spisse luer på kjøpesenteret. En av dem er Kjerstin Grimnes (5) fra Nedre Eiker. Hun har helt dilla på Jul i Blåfjell, uten at det har kostet foreldrene et øre. Hennes lue er hjemmestrikket av bestemor, og måtte på da det i går var nissefest i barnehagen. Kledt i blå kjole og blånisselua gikk en stolt Kjerstin rundt blant alle de røde på festen.
- Hun insisterte på å være blånisse på nissefesten, men ellers har vi ikke merket noe til masing om å få blånisseting. Så lenge en ikke gjør ungene oppmerksom på alt som kan kjøpes, får de heller ikke interesse for det, mener mamma Solveig.
Hun synes det er leit med markedsføringen i lys av adventskalenderen på NRK.
- Ikke er det nødvendig å kjøpe alt utstyret heller. En kan ordne mye selv, sier hun.

- Ikke dårlig samvittighet

Ifølge Økonomisk Rapport omsetter NRK produkter fra blåfjellserien for 100 millioner kroner i år. NRK vil ikke kommentere tallet.
Programsjef for Barne- og ungdomsavdelingen i NRK, Kalle Fürst, sier han ikke har dårlig samvittighet for at NRK tjener gode penger på blåfjellproduktene. Han hevder at produktene har et pedagogisk element.
- Ungene kan ikle seg en Blåfjell-lue og gjenoppleve serien ved å leke nisse. Vi selger produkter der barn skal lære noe, enten ved å leke, lese, se eller høre noen om igjen, sier han til ba.no.
Fürst innrømmer likevel at NRK vil evaluere opplegget med såkalte «spin off-produkter» når serien er over.
- Jeg ser poenget og vi vil diskutere omfanget, men jeg tror nå de færreste kjøper hele kolleksjonen, sier Fürst, og legger til at NRK frykter at deres produkter kommer på markedet i form av piratkopier.

Artikkeltags