Fjonge planer for «nye» Åssiden

Boliger og aktivitetsarenaer i skjønn forening er det kommunen ønsker seg på Travbanen/Berskaug.

Boliger og aktivitetsarenaer i skjønn forening er det kommunen ønsker seg på Travbanen/Berskaug. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Etter full make over i området Travbanen/Berskaug kan det nye tyngdepunktet i bydelen se slik ut.

DEL

DRAMMEN: 1.000 boliger inngår i Travbane-planene, som du kanskje tenker at de har du da hørt om i mange år.

Det er helt riktig. Og er ikke storinvestoren Ola Mæle inne i bildet? Riktig det også.

Mæles planer for Travbanen har versert siden 2006. Først var det snakk om 300–400 leiligheter, hotell og kjøpesenter.

Men kommunen ville ikke ha kjøpesenter og hotell på Travbanen, og Mæle måtte tenke annerledes.

I de nye planene er hotell og kjøpesenter borte. Det blir i stedet flere boliger, mange av dem tilpasset barnefamilier, og et bydelssenter der lokalbefolkningen kan få kjøpt det de trenger til hverdags.

I tospann med Mæle

De nye planene får til de grader kommunens velsignelse.

Men ikke bare det. Siden kommunen skal utvikle naboarealene på Berskaug til ulike idretts- og aktivitetsarenaer, har et klokt hode i kommunen tenkt: Hvorfor ikke samarbeide med Mæle og co. og se disse to områdene sammen?

Ideen er å integrere de to områdene, slik at det blir litt boliger inn på Berskaug, og litt aktivitetsarenaer på Travbanetomten.

Da kan også bydelssenteret legges slik at det naturlig knyttes sammen med Ligosenteret via gangbrua over Rosenkrantzgata.

Om kommunen og Mæle-selskapet Åssiden Utvikling AS blir enige om et slikt samarbeid, får vi vite til våren en gang når planforslaget foreligger. Blir partene enige om å gå videre med en slik integrert løsning, vil det være snakk om å bytte areal (makeskifte).

LES OGSÅ: Her skal det myldre om fem år

Hva med Travbanen?

Den er ikke solgt. Drammen Travselskap og Mæle har intensjon om en handel, men det vil stå på prisen. Travselskapet selger bare hvis de får nok penger for tomten til å bygge ny travbane et annet sted.

Og hvor mye Mæle er villig til å betale, kommer i stor grad an på hvor høy og tett utbygging politikerne tillater.
Næringsvirksomhet inngår også i Travbane-planene, og vil legges ut mot Rosenkrantzgata hvor det er mest støy.

LES OGSÅ: Tror verneplanen vil hemme utviklingen

Rekkehus i høyden

Det blir ikke eneboliger på området, men byplansjef Hilde Haslum ser for seg barnevennlige og tette boligformer med gode private og felles utearealer, for eksempel rekkehus i høyden, med takterrasser på toppen.

Hun har stor tro på at en integrert utvikling av Travbanen og Berskaug vil tilføre bydelen kvaliteter den ikke har fra før.

Åssiden har plenty med etterkrigstidens lavblokker med to-, tre- og fireroms leiligheter. Travbane-utbyggingen vil tilføre Åssiden et større boligmangfold.

Dessuten gikk blokkbyggingen på 50- og 60-tallet fortere enn at man rakk å lage planer som sikret overordnede sammenhenger som et tydelig bydelssenter, felles aktivitetsarenaer og møteplasser, nye boligtyper og tverrforbindelser.

– Områdeplaner for ny boligutvikling nå gir en anledning til å bøte på det, sier Haslum.

Og for ordens skyld; Vårveien skal bestå som bydelssenter.

LES OGSÅ: Sundland-spaden i jorda om to år

Artikkeltags