Kaller inn til protesttog for å markere bom-motstand

MARKERING: Søndag arrangerer Gro Nyhus og Facebook-gruppen mot bommer i Drammen en siste markering mot Buskerudbypakke 2.

MARKERING: Søndag arrangerer Gro Nyhus og Facebook-gruppen mot bommer i Drammen en siste markering mot Buskerudbypakke 2. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Gro Nyhus og Facebook-gruppen «Nei til bommer innenfor Drammens kommunegrenser» varsler protesttog og markering mot bommer på søndag.

DEL

DRAMMEN: Politikerne med Høyre og Ap i spissen er enige om hvilken løsning de ønsker for Buskerudbypakke 2. Den er så absolutt ikke spiselig for Facebook-gruppen «Nei til bommer innenfor Drammens kommunegrenser» som nå skal arrangere markering på søndag.

– Vi skal møtes i Byparken og så gå til Bragernes torg, der jeg vil holde en appell, sier Gro Nyhus, leder for aksjonen.

– Hvor mange forventer du vil komme?

– Om det blir ti eller tre tusen, jeg skal uansett holde appell. Men, vi håper det fortsatt er mange som vil markere sin motstand, det har kokt i kommentarfeltet i Facebook-gruppen vår i påsken, sier Nyhus.

LES OGSÅ: Stor bypakke og bom til bydelene

Trafikk utenom sentrum

Hovedpunktet for aksjonsgruppen har vært å få veiene utenom sentrum og unngå bomstasjoner innenfor bygrensene.

– Vi er for bedre miljø, mindre luftforurensing og gode kollektivtilbud, det er gjennomgangstrafikken gjennom sentrum vi vil få vekk, sier Gro Nyhus.

Planen er å samle bom-motstandere i Byparken klokken 16 søndag, og så gå til Bragernes torg. Nyhus understreker at dette kun er en markering, ikke en aksjon slik fjorårets fakkeltog var.

– Jeg er ikke en absolutt bom-motstander, men i gruppen er det vel 50/50. Jeg mener bommer kan være riktig for å finansiere statlige veier.

– For uansett Buskerudbypakke 2 vil det kunne komme bommer på ny Holmenbru og nytt løp i Strømsøstunnelen?

– Ja, det kan det, men vårt hovedmål har vært å få veier utenom sentrum. For eksempel er det et stort problem med E 134 fra Drammen til Darbu.

LES OGSÅ: Mener bypakke-vedtak kan være ulovlig

Saken fortsetter under faktaboksen

Buskerudbypakke 2 og byvekstavtale

  • Buskerudbyen er et forpliktende areal- og transportsamarbeid.
  • Kommunene Drammen, Lier, Nedre Eiker og Øvre Eiker, samt Buskerud fylkeskommune er med.
  • Statens vegvesen og Jernbaneverket er partnere i samarbeidet.
  • Buskerudbypakke 1 er belønningsmidler fra staten for å fremme kollektivtrafikk, sykling og gåing.
  • Buskerudbypakke 2 inneholder tiltak for 14,4 milliarder, og er vedtatt av kommunene i Buskerudbysamarbeidet i juni 2018.
  • En rekke store veiprosjekter, kollektivsatsing og gange/sykkelsatsning inngår i pakken, som hovedsaklig skal finansieres med bompenger.
  • Høsten 2018 skal Buskerudbyen forhandle med staten om en byvekstavtale, hvor bypakken inngår.
  • Stortingsbehandling av bomopplegget forventes i juni 2019.
  • Oppstart av både Buskerudbypakke 2 og byvekstavtale er planlagt i 2020. Bommene skal etableres sommeren 2020.

Konsekvenser for byvekstavtale

– Hva med at en bypakke er en forutsetning for en byvekstavtale med store statlige utbetalinger til kollektivtrafikk?

– Her leser jeg papirene på samme måte som Jon Helgheim (Frp), nemlig at en byvekstavtale kan inngås uavhengig av Buskerudbypakke 2. En byvekstavtale inneholder punkter om redusert personbiltrafikk, sier hun.

I løpet av mai-juni (se faktaboks) skal Buskerudbypakke 2 behandles i de enkelte kommunene samt fylekskommunen før den sendes over til Samferdselsdepartementet. Der skal den kvalitetssikres, og det kan ta opp til ett år anslår Nyhus.

– Selv om dette blir en siste markering, så håper jeg innbyggerne i drammensområdet fortsatt engasjerer seg og benytter mulighetene ved kommunevalget neste år, sier aksjonslederen.

LES OGSÅ: Vil ha den største og dyreste bypakken

BYPAKKE-FAKTA

Buskerudbyen er et forpliktende areal- og transportsamarbeid mellom kommunene Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Buskerud fylkeskommune.

Statens vegvesen, Jernbaneverket og Fylkesmannen er partnere i samarbeidet. 

Buskerudbypakke 2 ble skrinlagt i mars 2017, og pakkes nå om. Pakken skal finansieres hovedsaklig med bompenger, innkrevd over 15 år. 

Hvis man blir enige om en bypakke våren 2018, kan forhandlinger med staten om byvekstavtale begynne i løpet av året.  

Ni byområder er aktuelle for byvekstavtale, deriblant Buskerudbyen.

Belønningsmidler, som skal fremme kollektivtrafikk, gange og sykkel er ett element i byvekstavtalene.

Tiltak i bypakke/byvekstavtale skal bidra til å nå nullutslippsmålet i Stortingets klimaforlik.

Artikkeltags