Fra fem til tre timer maks parkeringstid

AVGIFT: St. Halvards gate er en av gatene som trolig får  høyere pakreringsavgift.

AVGIFT: St. Halvards gate er en av gatene som trolig får høyere pakreringsavgift. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Rådmannen bøyer seg for protestene om at to timers maks parkeringstid i Drammen sentrum er for lite, men de andre innstrammingene kommer trolig fra 1. februar. Da vil det koste 40 kroner å parkere i sentrum.

DEL

DRAMMEN: Gratis parkering i de kommunale parkeringshusene på ettermiddager og kvelder, samt fra klokka 1200 på lørdager og hele søndag, er allerede vedtatt av bystyret.

Det vil gjelde fra 1. desember, og er tatt inn i den nye parkeringsstrategien som skal sluttbehandles av bystyret i desember.

Forslaget har vært ute på høring, og det kom inn totalt 35 merknader, fortalte Gert Myhren på Byplankontoret til formannskapet da han orienterte om endringer i forslaget etter høringsrunden. 20 av merknadene var fra privatpersoner.

LES OGSÅ: Frir med 1.000 gratis p-husplasser: – Vi lytter til folket

Fem timer i Marienlyst-området

Gjennomgående var tilbakemeldingene at forslaget om maks to timers parkeringstid er for snaut. Det har rådmannen tatt ad notam, og går derfor opp til tre timers parkeringstid. Det er hovedregelen i den indre avgiftssonen for gateparkering. Unntaket er Tinghustomta, hvor det foreslås maks fem timers parkering. I dag er det ubegrenset parkering her.

I den ytre sonen vil det være samme tidsbegrensning som i dag, med tre og fem timer makstid, vurdert ut fra beliggenhet og bruk. Det vil si at det blir fem timer i området ved Marienlyst/Marienlyst og på Waagaardsløkka ved sykehuset.

I parkeringshusene blir det ingen begrensning på parkeringstiden, slik det er i dag.

Avgift til klokka 2000 på kvelden

Gratisparkering på gateplan strammes inn. I gater og på parkeringsplasser blir det avgiftsparkering fram til klokka 2000 på hverdagskvelder, mot klokka 1800 i dag. På lørdager blir det avgift fram til klokka 1800.

Gert Myhren begrunnet innstrammingen med at gatene fylles opp fra klokka 1800 med biler som gjerne står der hele natten. For butikker som har åpent til klokka 2000 er det problematisk.

LES OGSÅ: Fornøyd med gratis parkering

40 og 25 kroner pr. time

I den indre sonen settes parkeringsavgiften til 40 kroner pr. time, mens det vil koste 25 kroner timen i ytre sone, samt parkeringshusene, når det altså ikke er gratis å stå der.

Hensikten med den nye parkeringsstrategien er å få mer sirkulasjon, slik at flere finner ledig parkeringsplass. Det skal styrke sentrumshandelen og gi mer liv i byen.

Tre timers parkering bør holde for de fleste, mente Gert Myhren, siden en undersøkelse viser at bare to-seks prosent står parkert mer enn tre timer.

Det er også kartlagt at den største gruppen som bruker byen går. Nest største gruppe tar bussen, mens 24 prosent kjører bil.

Halv pris for elbiler

For elbiler legges det opp til halv pris, det vil si 20 kroner på gateplan og Tinghustomta. I dag er det gratis for elbiler.

I området Marienlyst/Drammensbadet, på Waagaardsløkka og i de kommunale parkeringshusene blir det ordinær pris på 25 kroner timen. På disse stedene er det også i dag ordinær pris for elbiler.

Artikkeltags