Kan bli mindre til vei

Ordførerne Vidar Lande (Kongsberg), Tore Opdal Hansen (Drammen), Helene Justad (Lier) og fylkesordfører Morten Eriksrød fikk avklart en del ting i møtet med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (i midten).

Ordførerne Vidar Lande (Kongsberg), Tore Opdal Hansen (Drammen), Helene Justad (Lier) og fylkesordfører Morten Eriksrød fikk avklart en del ting i møtet med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (i midten). Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Samferdselsministeren vil bidra til økt kollektivtrafikk i drammensdistriktet, men om det vanker milliarder til store veiprosjekter i samme slengen, er mer uvisst.

DEL

DRAMMEN: I går møtte ledelsen i Buskerudbysamarbeidet statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp).


Øverste politiske leder, drammensordfører Tore Opdal Hansen, ville ha klarhet i hvordan statsråden ser på forslaget til Buskerudbypakke 2 – samferdselspakken til vel 23 milliarder som skal få flere til å reise kollektivt og dermed redusere biltrafikken.

LES OGSÅ: Bomfritt litt lengre?

Satser på bymiljøavtaler

Pakkeforslaget er blitt lunkent mottatt i Samferdselsdepartementet, etter hard kritikk i første kvalitetssikringsrunde. For omfattende geografisk (Lier–Kongsberg) og for dyr, var blant ankepunktene som førte til stempelet «ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt».

– Det blir konsekvenser av kritikken, erkjenner Opdal Hansen.

Etter alt å dømme vil Buskerudbypakke 2 ende i en bymiljøavtale. Det er slike helhetlige bymiljøavtaler den blåblå regjeringen satser på vekstregionene for å leve opp til Klimaforliket i Stortinget: Null økning i CO2-utslippene.

Drammensregionen er blant vekstområdene som er blinket ut til en slik avtale, som er en videreføring av dagens belønningsmiddel-ordning og bypakker.

LES OGSÅ: Ber om oppklaringsmøte

Mange spørsmålstegn

Hvor mye av innholdet fra Buskerudpakke 2-forslaget som kan inngå i en bymiljøavtale, og hvor stort geografisk område den kan omfatte er uvisst foreløpig.
Men det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at den kan omfatte hele Buskerudby-distriktet, opplyser direktør direktør Lars Aksnes i Vegdirektørens styringsstab.

Hvor mye staten vil bidra med, og når en avtale kan være på plass er også for tidlig å si. Det som er sikkert, er at de fire største byene er prioriterte for bymiljøavtale, og at bompengefinansiering fortsatt hører med.

Tore Opdal Hansen er godt fornøyd med møtet og avklaringer som kom.

På kort sikt er han mest glad for løftet om belønningsmidler til kollektivtiltak også i år. Det betyr at busstilbudet kan opprettholdes.

Artikkeltags