Kan ha fått for lette muntlige eksamener

Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Drammensregionen har innført egne regler som er i strid med de sentrale retningslinjene.

DEL

DRAMMEN: Elevene i Drammensregionen kan ha fått en enklere muntlig eksamen enn resten av landet, skriver Aftenposten. 

LES OGSÅ: Tre av ti strøk på matteeksamen

Lokalt regelverk

Grunnen er at Drammen, Nedre Eiker, Lier, Hurum og Røyken har laget et lokalt regeleverk for muntlig eksamen. I de sentrale retningslinjene står det at elevene kan blir spurt i hele pensum, men i de retningslinjene som er blitt laget i disse kommunene står det følgende:

«Samtalen tar utgangspunkt i presentasjonen og går dypere inn i emnet, eller gradvis over i andre relevante emner, avhengig av hva kandidaten selv bringer inn. Man skal ikke plutselig stille spørsmål om noe helt annet for å kontrollere at kandidaten kan pensum.»

Et annet sted i retningslinjene heter det at sensors oppgaver er å kartlegge hva elevene kan – ikke nødvendigvis hva de ikke kan.

LES OGSÅ: Streiken avlyser eksamener

Store forskjeller

Avisen har i flere artikler skrevet om de store forskjellene på hvordan muntlig eksamen praktiseres, og eksempelet fra Drammensregionen er nok et eksempel på at kunnskapsminister Kristin Halvorsen (Sv) mener det bør ryddes opp. Nå vil hun gjøre sitt ytterste for å ha på plass nye retningslinjer til neste års eksamen. 

– Og vi vil uansett kommunisere veldig tydelig hva som er dagens regelverk: Presentasjonen elevene har med seg skal ikke telle på karakteren. Det er de kunnskapene elevene viser som skal vurderes. Elevene skal også prøves i et uforberedt tema. Men dette har sklidd ut, sier Halvorsen.

Vil endre reglene

Drammen kommunes representant i gruppen som har laget de lokale retningslinjene, rektor Monica Søhus, sier at de ser at retningslinjene ikke er i samsvar med de sentrale. Det har allerede blitt tatt initiativ for endre de.

– Det er ikke bra. Men våre lokale retningslinjer setter bare en minstestandard. Vi har i tillegg hatt grundig opplæring av sensorene, slik at de skal kunne vurdere elevene på best mulig måte, sier Søhus til avisen.

LES OGSÅ: 40 prosent av elevene

Artikkeltags