Minimale forsinkelser etter togulykken på Vestfoldbanen

Havarikommisjonen gjorde undersøkelser på ulykkesstedet i går, og arbeidet med å finne svaret på ulykken fortsetter på Sundland i Drammen fredag.

Havarikommisjonen gjorde undersøkelser på ulykkesstedet i går, og arbeidet med å finne svaret på ulykken fortsetter på Sundland i Drammen fredag. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Trafikkavviklingen har gått tilnærmet knirkefritt fredag mellom drammensområdet og Oslo selv om deler av Vestfoldbanen er stengt etter gårsdagens avsporing.

DEL

DRAMMEN/LIER/EIKER: Vestfoldbanen er stengt mellom Tønsberg og Holmestrand etter onsdagens alvorlige togulykke hvor fem personer ble skadd under en testkjøring.



For pendlerne i drammensregionen er den eneste konsekvensen at intercity-toget mellom Skien og Oslo erstattes av buss, noe som ifølge NSB ikke har medført nevneverdige problemer i trafikkavviklingen.

- Våre folk på stasjonene forteller om noen små forsinkelser som følge av buss for tog. Dette berører imidlertid ikke vesentlige deler av pendlertrafikken i området, da mange tar lokaltogene fra Drammen og Konsberg, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB.

Hvor lenge Vestfoldbanen vil holde stengt er ifølge Myhre foreløpig ikke klart, men det arbeides for å gjenåpne strekningen så fort som mulig.

LES OGSÅ: Leter etter årsaken til ulykken

Togsettene undersøkes på Sundland

Flirt-togene ble i går kjørt til NSB på Sundland i Drammen for undersøkelser.

- Havarikommisjonens og politiets arbeid pågår for fullt, og vi har fått melding om at dette skal foregå uten innblanding fra noen uten av vi selv får tilgang til togsettene foreløpig, sier Myhre.

Så langt har man ingen svar på årsaken til ulykken, og om innfasingen av Flirt-togene blir utsatt er det også for tidlig å si noe om.

- Togsettene skulle innfases i ordinær trafikk fra 29. februar. Nå er det hele lagt på is. Nå vil vi vente til vi vet årsaken til ulykken før vi gjør noe mer. En tidshorisont for dette vil derfor bli ren gjetning, sier Myhre.

LES OGSÅ: Toget filmet sitt eget krasj

Alt avhenger av resultatet

NSB kan av naturlige årsaker ikke si noe om togulykken får noen langsiktige konsekvenser før svaret på hva som skjedde foreligger.

Blant annet har NSB og regjeringen kommet med løfter om flere tog og avganger mellom Drammen og Oslo innen desember 2012..

- Om dette blir utsatt er umulig å si. Målet er å være tydelige og oppriktige, og opprettholde løfter og kunne stabilisere et godt togtilbud med nye tog og få ting til å fungere som det skal, sier Myhre.

- Hva kan togulykken ha å si for folks tillitt til NSB?

- Det er selvsagt alltid uheldig med togulykker, og omdømmemessig skulle vi gjerne vært dette foruten. Det fine for oss i dette dreide seg om en testkjøring meg eget personell. Det er foretatt en masse tester med de nye togene rundt omkring i verden som tilsier at dette skal være et trygt og sikkert togtilbud, sier Myhre.

LES OGSÅ: Lokal lokfører førte ulykkestoget

Ikke skremt av ulykken

Leder i Eiker pendleforening, Erling Havik, har ikke opplevd at pendlerne i distriktet nå har blitt skremt fra å ta toget.

- Nei, det er ikke min erfaring. Men nå må vi se hva som er årsaken til ulykken, og om det er skinnegang eller tekniske årsaker, sier Havik.

Tilliten til NSB har imidlertid ikke blitt noe bedre.

- Den har fått seg så mange knekker gjennom årene at vi har mer eller mindre gitt opp, for det skjer jo noe hele tiden. Så jeg er ikke videre forundret over dette heller, det hadde vært mer oppsiktsvekkende om NSB faktisk greide å gjennomføre noe som gikk på skinner. Dette føyer seg bare inn i rekken av fadeser, sier Havik.

Og legger til:

- Denne ulykken koster mye mer enn det ville gjort å opprettholde plattformen på Steinberg stasjon. Det er rart hvordan pengene blir små i den ene sammenhengen og store i den andre, sier Havik.
 

Artikkeltags