Gå til sidens hovedinnhold

Bryggerier får ikke vise ølbilder

Artikkelen er over 9 år gammel

Aass Bryggerier bryter alkoholloven når de omtaler øl på sine nettsider fastslår Markedsrådet. Bryggeridirektør Terje Aass er skuffet over avgjørelsen.

OSLO: Markedsrådet har gitt Helsedirektoratet fullt medhold. Direktoratet har tidligere pålagt Aass Bryggerier å fjerne alle bilder av skummende øl på sine hjemmesider, fjerne produktinformasjon om mikrobrygget øl, og å slutte med anbefalinger av ølsorter på sine hjemmesider.

LES OGSÅ: Aass må fjerne alkoholbilder fra nettside

aass.no skriver de:

Etter pålegg fra Helsedirektoratet har teksten på denne siden nå blitt fjernet.

Vi har desverre ikke lov til å skrive noe som kan oppfattes som fordelaktig om øl, i forhold til mat,  da dette rammes av alkoholreklameforbudet.  Ny introduksjonstekst vil bli utarbeidet og vi beklager at nettsidene våre vil se uferdige ut en periode. 

Bransjenettstedet Drikkeglede.no får ikke lov å ha en ølvelger med anbefalinger av øl på sine nettsider. Foreningen blir også pålagt å fjerne lenker til omtaler av øl i norske medier.

LES OGSÅ: Aass i strupen på helsemyndighetene

Markedsrådet er også enige med Helsedirektoratet i at et sladdet bilde av øl på nettsiden er et brudd på lovverket mot alkoholreklame.
Bryggeri- og Drikkevareforeningen ber helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) om å gripe inn og endre lovverket mot alkoholreklame.

LES OGSÅ: Aass på krigsstien

Desillusjonert

Bryggeridirektør Terje Aass er oppgitt over at de måtte fjerne bildene.

- Jeg er veldig skuffet og desillusjonert. Det er så mye alkoholreklame rundt oss. Da alkoholloven ble vedtatt i 1975 var det ikke noe internett. Nå er alkoholreklame bare et tastetrykk unna, sier Aass og minner om at man kan se på alkoholreklame på utenlandske sportsutøvere hele tiden. Ap har heller ikke lagt ned veto EUs direktiv som sier at norske TV-kanaler stasjonert i utlandet kan sende alkoholreklame.

- Jeg synes dette er urimelig. Det henger ikke på greip, sier Aass som karakteriserer direktoratet som fundamentalistiske og ikke i takt med samfunnsutviklingen.

-Hva gjør dere videre?

- Det er litt for tidlig å si noe om, men vi undersøker om det er noen muligheter gjennom rettssystemet, sier Aass.

- Surrealistisk

– Vi mener dette vedtaket får ganske surrealistiske utslag, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Av vedtaket fra Markedsrådet går det også fram at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring.

Han viser blant annet til at det er fullt lovlig at skiskytteren Emil Hegle Svendsen framstår på NRK1 med reklame for tysk øl, mens norsk øl blir underlagt et «totalt hemmelighold».

Nome viser også til at Vinmonopolet får lov til å gi omfattende informasjon om sine produkter, mens «nøktern forbrukerinformasjon”om alkoholsvakt øl blir forbudt.

Drammen Venstre har flere ganger kastet seg inn i øldebatten, og etter Helsedirektoratets tidligere pålegg, la de selv ut ølinformasjon på sine nettsider i protest.

– Brudd på ytringsfriheten

Av vedtaket i Markedsrådet går det også fram at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring. Her argumenterte bryggeriene for at det er et brudd på ytringsfriheten å nekte foreningen å lenke til fire nyhetsartikler om den økonomiske utviklingen ved mikrobryggerier.

Ølbryggerne fikk støtte fra Norsk Redaktørforening. I saksframlegget til markedsrådet vises til et intervju i fagbladet Journalisten der assisterende generalsekretær Arne Jensen mener det kan være i strid med Menneskerettskonvensjonen å skille mellom hvem som skal ha anledning til å formidle hvilken type informasjon.

Lenker blir reklame

Helsedirektoratet viste på sin side til at det er bruken av lenker til redaksjonell omtale som rammes av reklameforbudet, ikke nyhetsoppslagene i seg selv. Direktoratet argumenterer med at en lenke til redaksjonell omtale må betraktes på samme måte som om Bryggeri- og drikkevareforeningen hadde lagt ut samme informasjon på sin hjemmeside.

– Det må trekkes et klart skille mellom selve nyhetsstoffet og lenken. Lenken er der i markedsøyemed fordi innholdet er av en slik art at det ville vært å anse som reklame dersom BROD eller Aass selv hadde produsert nyhetsstoffet, skrev Helsedirektoratet.

Svakere vern

Et enstemmig markedsråd sier seg enig i direktoratets tolkning av at det som på nrk.no er en nyhetssak, blir ulovlig alkoholreklame dersom BROD lenker til saken på sine nettsider. Rådet viser også til at kommersielle ytringer nyter et «noe svakere vern enn andre ytringer i samfunnsdebatten.

Helsedirektoratet er fornøyd med Markedsrådets vedtak.

– Vi er tilfreds med at Markedsrådet har gitt direktoratet fullt medhold i saken, og at de avviser at det har skjedd noen form for usaklig forskjellsbehandling av aktører, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til NTB.

LES FLERE LOKALE NYHETER FRA DRAMMEN

Hva mener du om dette? Si din mening i kommentarfeltet

Kommentarer til denne saken