Gå til sidens hovedinnhold

Vil ha bedre sykkelveier

Artikkelen er over 6 år gammel

Mange har tatt oppfordringen fra Buskerudbyen om å sykle til jobb. Men det er ikke alltid like trygt. Drammens Tidende har testet flere sykkelruter.

DRAMMENSREGIONEN: Sola skinner, men Grethe Hovland har likevel på seg en lysende gul refleksvest. Den spreke 68-åringen tar ingen sjanser når hun sykler hjemmefra i Hokksund til jobb i Drammen.

Nå skal hun vise Drammens Tidende sykkelruten si.

– Det er jo sommer og nesten ikke trafikk, så egentlig er dette litt juks, smiler Grethe.

LEDER: Vi tar bilen i stedet for sykkelen

Dårlig vedlikeholdt

Grethe liker ikke det høye gjerdet som har blitt satt opp ved Hellik Teigen. De gule stripene som markerte innkjørselen til Loesmoen er nesten ikke synlig, så det er vanskelig å vite hvor i veien man skal ligge.

Når vi kommer ned til sykkelveien langs elva i Mjøndalen er det derimot tydelig at Grethe koser seg.

– Det er dette jeg liker så godt! Man får liksom tømt hodet, jeg tenker på så mye rart mens jeg sykler, sier Grethe.

På vei opp Osbakken må vi sykle forsiktig. Fortauet er hullete og ujevnt, og Grethe bekymrer seg allerede for hjemturen. Da må hun ut i den trange veien sammen med bilene.

– Jeg tør ikke sykle ned dette hullete fortauet, sier hun.

LES OGSÅ: Sykkelstier blir ikke brukt

Marerittstrekningen

På toppen av Osbakken slutter fortauet. «Neste 1.8 km er ikke tilrettelagt for syklende» viser skiltet. Grethe er tydelig stresset mens hun sykler over sletta. Bilene kommer i høy fart, og på hverdagene kjører det mye tungtransport her.

– Jeg mener vi ble lovt sykkelvei her for mange år siden. Jeg trodde jeg skulle få oppleve det før jeg ble pensjonist, men det ser ikke sånn ut, sukker Grethe.

På Ytterkollen åpner himmelen seg og vi er klissvåte på under to minutter. På Gulskogen må vi droppe fortauet fordi det er umulig å se alle hullene på grunn av regnet.

Deretter kan vi ta sykkelveien inn til sentrum. Når Grethe setter sykkelen fra seg på Nav er hun lettet. Det gikk bra i dag også.

LES OGSÅ: Kjørte videre etter påkjørsel av sykkel

Mangler finansiering

Byggingen av gang- og sykkelvei mellom Mjøndalen og Ytterkollen ble planlagt allerede på 90-tallet. Nesten 20 år senere står prosjektet fortsatt på vent.

– Reguleringsplanen er nå ferdig, men vi jobber med finansieringen, sier ordfører i Nedre Eiker Bent Inge Bye. Kommunen trenger ekstern hjelp for å få gjennomført byggingen.

Fordi veien er en fylkesvei er det i utgangspunktet fylkeskommunens ansvar. Ordføreren forteller at de har søkt om midler fra Statens vegvesen, samtidig som de vil forhandle med fylkeskommunen og Buskerudbyen.

Prosjektleder for by- og tettstedsutvikling Gun Kjenseth i Buskerudbyen venter på svar fra Samferdselsdepartementet på søknad om ny belønningsavtale. Hun er veldig klar over forholdene i Nedre Eiker.

– Veien mellom Mjøndalen og Ytterkollen er nok én av de strekningene de ønsker å prioritere. Men det kommer an på hvor mye penger vi får og hvordan de blir fordelt, sier Kjenseth.

LES OGSÅ: Elsykkel er «innbo»

– Fint å sykle fra Åssiden til byen

Strekning: Knut Bjørhuus vei til Strømsø torg – ca 4 km.

Rute: Ned Åslyveien, til venstre inn i Betzy Kjeldsbergs vei, kort innom Hans Hansens vei, til høyre inn Elling Holsts gate, sykkelvei under Rosekrantzgata. Sykkelvei videre til rundkjøring ved Landfalløybrua. Landfalløya/Øvre Storgate fram til rundkjøring ved Øvre Sund bru. Under brua. Videre bort langs elva og over Ypsilon. Til venstre inn Grønland, under undergangen ved politihuset og bort til Strømsø torg. Bra veier, stort sett fint underlag, noen felter med brustein. Kort strekke med grus langs elva.

Utfordringer: En del trafikk mellom Family-krysset og rundkjøringen ved Landfalløybrua. Fotgjengere og andre syklister over Grønland gjør at man må være ekstra oppmerksom – spesielt i undergangen under jernbanen.

Totalvurdering: Fin strekning, svært få sykkelhindringer av betydning.

Se video av turen til høyre!

LES OGSÅ: Fikk tilbake stjålne sykler

– Humpetitten fra Skoger til sentrum

Strekning: Stillerud i Skoger til Strømsø torg – ca. 8 km.

Rute: Turen går langs gamle E18 på sykkelvei. Skrantende vedlikehold med en del dumper og hull. Gjennom Kobbervikdalen er sykkelveien skjermet med autovern, godkjent underlag. I Holmestrandsveien er det sykkelvei av god kvalitet, men en del farlige utkjøringer. Fra Rundtom går det en fin sykkelvei langs havna helt til Strømsø torg.

Utfordringer: Dårlig vedlikehold på deler av strekningen, noen farlige utkjøringer.

Totalvurdering: Trygg rute med få hindringer, men dårlig vedlikeholdt enkelte steder.

Se video av turen til høyre!

Andre saker på dt.no:

Gikk Norge på langs på 125 dager

SuperSelma og sjørøvervennene erob­rer Os­lo­fjor­den

Ditt for 13 millioner

Kommentarer til denne saken