Gå til sidens hovedinnhold

Amedia kutter en halv milliard

Artikkelen er over 7 år gammel

Drammens Tidende-eier Amedia skal kutte 500 millioner kroner i løpet av 2014 på grunn av sviktende annonseinntekter.

DRAMMEN: De ansatte i Drammens Tidende ble informert om planene mandag ettermiddag, i kjølvannet av Amedias toppledersamling i slutten av forrige uke.



Foreløpig er det ikke klart hvilke konsekvenser kuttene får for Drammens Tidende, men det er klart at kuttene i all hovedsak skal tas gjennom nedbemanning. Hvordan sparetiltakene slår ut blir klart i begynnelsen av juni.

Ansattrepresentant og klubbleder for redaksjonsklubben i Drammens Tidende, Arild R. Hansen, er sterkt kritisk til beskjeden fra konsernledelsen, og etterlyser en bærekraftig plan for fremtiden.

- Vi synes dette skjer altfor fort, og mener det ikke er forsvarlig å gjennomføre så raskt som det legges opp til. Jeg stiller dessuten spørsmålstegn ved hva eierne, det vil si LO og Telenor, ønsker fra Amedia. Er vi bare en melkeku det skal hentes ut mest mulig penger fra, eller er vi opptatt av å drive lokalaviser rundt omkring i landet. Dette betyr at mange LO-medlemmer risikerer å stå uten lokalavis, sier Hansen.

LES OGSÅ: Amedia i Buskerud skal kutte 25 årsverk

500 millioner

Den halve milliarden Amedia skal kutte i kostnadene skal få full effekt fra 2015. 400 millioner skal tas fordelt på mediehusene, hvorav 120 skal fjernes inneværende år.

– Dette får virkninger overalt. Også i redaksjonene. Men på hvilken måte vil vi nå analysere og finne svar på. Vi vedtar ikke et tall sentralt, og så fordeler utover. Det er noe som skal diskuteres og vedtas i den enkelte bedrift og styre. Det er ulike forhold som det må tas hensyn til, som lokale konkurranseforhold, effekter i forhold til trykk og distribusjon og spesielle satsinger, sier konsernsjef Are Stokstad til Journalisten.

Amedia eier etter sammenslåingen med Edda Media 78 lokal- og regionaviser i Norge, hvor Drammens Tidende er den største publikasjonen i konsernet.

- Hele bransjen rammes

Nyansatt ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, Kristin Monstad Lund, påpeker at det ikke bare er Amedia og Drammens Tidende som står overfor tøffe omstillinger.

- Dette gjelder hele mediebransjen. Annonsenedgangen går raskere enn forutsett, og gjør at vi må møte utfordringene med raske tiltak. Dette handler også om radikalt endrede medievaner, hvor den store revolusjonen skjer i lomma vår i form av mobiltelefonen, sier Monstad.

Redaktøren tar de digitale utfordringene på alvor, og tror at Drammens Tidende vil overleve gjennom å lage god journalistikk.

- Til tross for annonsørsvikten fortsetter leserne å komme. Derfor handler det om å levere journalistikk leserne bare må ha, for at vi skal tjene penger. Vi kan ikke ende opp i en situasjon der vi bare skylder på eierne, sier Monstad.

- Blir produktet skadelidende av så omfattende kutt?

- At vi må kutte betyr ikke at vi ikke greier å levere det leserne forventer. Vi skal snu alle steiner for å finne ut hva vi skal gjøre mer av og hva vi kanskje må kutte ut, og vil jobbe kontinuerlig for å levere det leserne oppfatter som mer relevant stoff. Vår ambisjon er oppfylle samfunnsoppdraget vårt og fortsette å gjøre det vi er aller best på i vårt område, sier Monstad.

- Hvilke sparetiltak er mest realistisk i Drammens Tidende?

- Vi kommer til å tilby sluttpakker og gavepensjoner. Utover det er det for tidlig å si noe mer, sier Monstad.

LES FLERE SAKER PÅ DT.NO:
Varsler opp mot 40 mm regn
– Ikke glem boltene
Niåring viser tegn til bedring

Kommentarer til denne saken