Angelica ble kortsvindlet

Angelica Solbakken (20) opplevde at noen brukte hennes kortnummer for å kjøpe flybillett til Tyskland.

Angelica Solbakken (20) opplevde at noen brukte hennes kortnummer for å kjøpe flybillett til Tyskland. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

10.000 kroner rett ut av konto og 600 euro i regning fra Air Berlin. Angelica Solbakken (20) opplevde å bli svindlet.

DEL

DRAMMEN: En fredag i midten av juni fikk Angelica Solbakken en telefon fra DNB. Det gjaldt en uvanlig transaksjon. 10.000 kroner var borte fra hennes konto, hadde hun bestilt billett til Tyskland?



– Det hadde jeg jo ikke. Jeg fikk beskjed om å sperre kortet, sier 20-åringen.

Mandagen etter ringte hun banken for å få ordnet opp. Banken var ikke klar over at Solbakken var blitt oppringt fredagen før. Hun fikk beskjed om at hun var blitt svindlet, og måtte derfor få et nytt bankkort med et nytt kortnummer. Banken satte tilbake de 10.000 som ble svindlet fra hennes konto. Svindleren hadde brukt Solbakkens kortnummer for å betale flyreise. Svindelen ble anmeldt til politiet, som henla saken.

LES OGSÅ: Blir nedringt etter svindel-mail

Skyldig 600 euro

– Etter dette ble det plutselig trukket penger fra og satt inn penger på min konto. Da jeg ringte banken trodde de jeg var svindlet på nytt, sier Solbakken.

Kort tid etter den nye henvendelsen til banken ringte Visa-avdelingen med melding om at det var dem som hadde tatt ut og satt inn penger.

– Jeg ble fortalt at de har tatt penger ut og inn av min konto fordi jeg fikk tilbakebetalt for mye, dette visste verken jeg eller banken, hevder Solbakken.

I mellomtiden kom en faktura fra Air Berlin på 600 euro. Noen hadde handlet på Solbakkens kort i lufta.

– På fakturaen står det at dette skulle blitt betalt 7. august, ellers vil jeg bli politianmeldt, sier Solbakken.

Politiet og banken frarådet henne å betale.

– Jeg har sendt en mail til Air Berlin, men har heller ikke fått noen respons på den, sier Solbakken, som ikke lenger føler at pengene er trygge i DNB.

– DNB har ikke gjort noen undersøkelser i saken. Ingen har sjekket hvordan dette kunne skje, sier hun.

LES OGSÅ: Bedriftene krever mer av bankene

LES OGSÅ: Er du blitt lurt av denne?

Har ordnet opp

DNBs kommunikasjonsrådgiver, Vidar Korsberg Dalsbø forteller at deres system oppdaget at Solbakken var utsatt for svindel. De tok umiddelbart kontakt med henne.

– Kortinformasjonen er blitt lekket fra et kjøp på en nettside, sier Dalsbø.

Han forklarer at banken umiddelbart satte penger inn på hennes konto.

– Vi regnet med at Air Berlin ville sette pengene tilbake til oss, men de satte pengene inn på kundens konto. Derfor har det blitt en del trekk, sier Dalsbø. Han mener at kunden er godt orientert både muntlig og skriftlig.

– Jeg kan forstå at det ikke bestandig er like lett å skjønne hvordan banken fungerer. Det kan være litt nytt og vanskelig. Og jeg tror dette dreier seg om litt misforståelser, sier Dalsbø.

– Hennes konto er trygg. Det er kortet som er svindlet, så det holder med å bytte bankkort og få nytt kortnummer.

– Bruk kredittkort

Dalsbø forteller at banken har metoder for å forhindre kortsvindel.

– Vi har et svindelovervåkings-system. Etter innføringen av dette har DNB oppnådd en reduksjon av kortsvindel på 55 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, sier han.

– Vi ser at sikkerheten på enkelte nettsider ikke er god nok, kortinformasjonen kan komme på avveie. I slike tilfeller undersøker vi om sikkerheten er godt nok ivaretatt og igangsetter tiltak, legger han til.

Rådet er å bruke Bank ID ved netthandel og fortrinnsvis kredittkort på reiser og ved netthandel.

– Betaler man med kredittkort kan man se over hvilke steder som har trukket penger. Det er lettere da kredittkort-kravet kommer i ettertid. Bruker man debetkort blir pengene trukket med en gang.

LES OGSÅ: Advarer mot politivirus

LES OGSÅ: Betalte 45.000 i «bankgebyr»

Artikkeltags