Eventyrlig vekst for mikrobryggeriene

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Mens de store bryggeriene i Norge sliter med en regnfull sommer, vokser mikrobryggeriene mer enn noen gang.

DEL

OSLO: I en lagerhall i Drammen ligger Haandbryggeriet. Her er produksjonen doblet de siste par årene, og eier Jens Maudal har planer om å doble produksjonen i mikrobryggeriet hvert år også de neste tre årene.



Mikrobryggeriene i Norge har en markedsandel på 1 prosent, men Maudal er sikker på at dette vil øke drastisk framover.

– I resten av verden har mikrobryggeriene vokst fram de siste årene, og det er naturlig at denne utviklingen kommer hit også, sier Maudal til NTB.

LES OGSÅ: Bryggeriforeningen jobber for å oppheve forbud

– 10 prosent

Haandbryggeriet har gått fra å produsere 20.000 liter øl i 2005, til en forventet produksjon på 400.000 liter i løpet av 2012. I USA er markedsandelen til Mikrobryggeriene på 7 prosent. Maudal mener den i Norge kan komme helt opp mot 10 prosent.

– Økningen er formidabel, og nå begynner folk å oppdage spesialølet, sier han.

For 20 år siden var det knapt noen som hadde hørt om mikrobryggerier i Norge. Nå har landet 25 mikrobryggerier, og Maudal kan rapportere om gode salgstall også hos andre bryggerier.

Petter Nome, direktør i bryggeri– og drikkevareforeningen, har også tro på at veksten kan bli enda mer eventyrlig fremover.

– Det er nok ikke urealistisk å snakke om en 5 til 10 prosent markedsandel for mikrobryggeriene i løpet av de neste årene, sier Nome til NTB.

LES OGSÅ: Haandbryggeriet arrangerte ølfestival

LES OGSÅ: Kåret til landets beste

Upåvirket av sommeren

I lagerhallen i Drammen lages det mange forskjellige typer øl – øl som eksporteres til alle verdenshjørner.

– Vi eksporterer mye til USA, Australia og europeiske land. Men for oss er det norske markedet veldig viktig, sier Maudal.

Mens ølbransjen ellers har hatt en dårlig sommer, der mye regn trolig er en del av forklaringen, har mikrobryggeriene ikke merket noe til dette.

– Vi selger bare mer og mer, og har ikke merket at været har hatt noen innvirkning på det, sier Maudal.

Ølskribent Gustav Jørgensen gleder seg over fremveksten av stadig nye øltyper.

– Mikrobryggeriene jobber på en flott måte. De har ikke hemmeligheter for hverandre, og jobber sammen for å lage øl med god smak. Smaken er i sentrum, og dette er en type øl du ikke drikker fort, men sitter lenger og nyter, sier Jørgensen til NTB.

LES OGSÅ: Flyttet inn i nye og større lokaler

Drikker mindre øl

På landsbasis drikker nordmenn mindre og mindre øl, samtidig som nordmenns vinforbruk går kraftig opp.

I juni i år var ølsalget dårligere enn det har vært på åtte år, og samlet sett de siste årene har salget gått ned.

– I sommer har ølsalget vært veldig dårlig, både i juni og så langt i juli. Dette kan skyldes været, men også over lengre tid har vi sett at ølsalget går ned, sier Nome i bryggeriforeningen.

Også Nome har merket seg at mikrobryggeriene ikke er like avhengig av været som de store.

– De er relativt upåvirket av dette, og opplever heller en vekst enn en nedgang. Vi ser flere og flere øltyper som kommer på markedet, og flere og flere forbrukere som oppdager dette ølet, sier han.

Noe av forklaringen som tidligere har blitt gitt på nedgangen i øldrikkingen, har vært at folk foretrekker vin. Nome tror spesialøl fra mikrobryggerier kan gjøre at denne trenden snur.

– Nå kommer det øl som passer til ethvert måltid og med mange forskjellige smaker. Dette er veldig positivt, sier Nome.

LES OGSÅ: Smaken av ølkrig

LES OGSÅ: Bli med inn på Aass bryggeri

Artikkeltags