Snart tom for barneluer til 1.400 kr

Daglig leder for butikken Zebastian, Sangul Gul, selger dyre merkeklær for barn. Pågangen har aldri vært større, og Gul er allerede utsolgt for merkejakker til 6-åringer, til en prislapp på 5.000 kroner.

Daglig leder for butikken Zebastian, Sangul Gul, selger dyre merkeklær for barn. Pågangen har aldri vært større, og Gul er allerede utsolgt for merkejakker til 6-åringer, til en prislapp på 5.000 kroner. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Barneluene koster 1.400 kroner og går unna som varmt hvetebrød. Barnejakker til 5.000 er utsolgt.

DEL

DRAMMEN: Merkeklær for spedbarn og småbarn i 6-års alderen selges i rekord fart. Daglig leder av barnebutikken Zebastian, Sangul Gul, var usikker på om hun ville selge mye av de dyreste klærne. Men Gul hadde ikke trengt å bekymre seg. Markedet er stort, og butikken går så det suser. Toppluene hun selger, til en prislapp på 1.400 kroner – ja de er snart utsolgt.

– Jeg var svært usikker på hvor mye klær jeg skulle bestille. Og jeg vurderte lenge om jeg for eksempel skulle ta inn toppluene til barn. 1.400 kroner for en topplue er mye penger, men markedet er der, og jeg selger varer som bare det, forteller Gul.

Viser fram barna

Trond Blindheim er sosiolog, og rektor på markedshøyskolen. Han mener at barna har blitt det nye statussymbolet.

– Dette fenomenet sier noe om den allmenne velstanden i Norge. Vi er på toppen av Maslows behovspyramide, og nå selvrealiserer vi oss gjennom barna. Barna er det nye statussymbolet, og det er åpenbart at mødre realiserer seg gjennom barna, forteller sosiologen. Blindheim ser klare forskjeller mellom mor og far. Han mener mor ofte er pådriver for dyre merkeklær, mens far er den som står for de teknologiske gavene.

– Det er ofte mødre som bruker barna sine som utstillingsdukker, mens fedre bruker penger på teknologien til barna, forteller Blindheim.

Han legger også til at foreldrene kjøper tingene til seg selv og barna, for å kompensere for en sosial usikkerhet.

– Voksne har i dag ofte dyre biler, og mennene skal gjerne ha håndlagde hagler med spesielle utskjæringer og dyre ur. Mens kvinner ofte søker til klær for å opprettholde en fasade. Dette handler om at man ønsker å kompensere for en slags sosial usikkerhet, forteller Blindheim.

LES OGSÅ: Kjøper merkejakker til 8000 kroner

Punger ut

I barnebutikken finner vi flere spedbarnsklær til høye summer. En levis-bukse koster 600 kroner og en spedbarnslue ligger på rundt 900 kroner. Jakkene til 6-åringene går for 5.000 kroner, og disse ble revet bort i en fei. Gul mener selv at de yngste barna ikke bryr seg om hvilke merker de har på seg, men at de er mer opptatt av farger. Sosiologen ser de samme tendensene.

– Barn har ingen spesielle preferanser til de ulike merkene, og slik det er nå har barnehagene blitt den nye catwalken, sier sosiologen.

LES OGSÅ: Her bryr ingen seg om motepress

 

Artikkeltags