Gå til sidens hovedinnhold

-Vi kan ikke ha et system som tar liv

Artikkelen er over 8 år gammel

Pasientombud Anne-Lene Arnesen er rystet over journalfeilen som rammet en kreftpasienten i Drammen. – Vi kan ikke ha et system som tar liv, sier Arnesen.

DRAMMEN: I fjor høst ble en akutt syk pasient lagt inn ved Drammen sykehus. Da ble det også avdekket at pasienten hadde en kreftsvulst, og at denne kunne ha vært oppdaget ett år tidligere.

Men en svikt i det elektroniske journalsystemet DIPS, som brukes ved en rekke norske sykehus, førte til at pasienten aldri ble innkalt til kontroll.

Trolig tragisk utfall

Drammens Tidende omtalte saken lørdag. Pasientombudet i Buskerud, Anne-Lene Arnesen, reagerer kraftig.
 
LES OGSÅ:  "Glemte" kreftpasient

– Vi har fryktet at systemsvikt i DIPS ville få alvorlige konsekvenser for pasienter. Nå ser det ut til å ha skjedd, sier Arnesen, og legger til:

– I dette tilfellet får feilen trolig et tragisk utfall fordi pasienten fikk kreftbehandling for sent, sier hun.

Pasientombudet mener systemeier Helse Sør-Øst og leverandøren burde vært ansvarliggjort.

– Vi kan ikke ha et journalsystem som tar liv, sier Arnesen.
 
Hun sier helsepersonell som daglig bruker DIPS har påpekt svikt og feil flere ganger. Ansatte ved Drammen sykehus har blant annet varslet Helsetilsynet i Buskerud om forhold de mener er uforsvarlige.
 
– Jeg synes de ansatte i liten grad blir hørt. Det er like farlig å ha et dårlig administrativt system som en dårlig kirurg, mener Anne-Lene Arnesen.

Wisløff beklager

Administrerende direktør i Vestre Viken, Nils Fr. Wisløff, beklager de alvorlige konsekvensene denne systemfeilen har fått for pasienten.
Han understreker likevel at den tragiske svikten ikke skyldes brukerfeil hos ansatte ved sykehuset.
 
– Dette er en systemfeil i DIPS, og det er ingen å klandre i helseforetaket, sier Wisløff.

- Jeg beklager at en pasient ikke er innkalt som følge av systemsvikten

– Men jeg beklager at en pasient ikke er innkalt som følge av systemsvikten, fortsetter han.

– Er DIPS godt nok med tanke på pasientsikkerhet?

– Så lenge vi registrerer slike feil, er det ikke godt nok. Det har vi også meldt ifra om videre, svarer Wisløff.

Ingen andre

Feilen i DIPS i 2011 førte til at flere pasienter ved sykehusene i Vestre Viken ikke ble innkalt som de skulle.
Men ifølge Nils Fr. Wisløff ble de fanget opp på andre måter – enten via fastlege eller at de selv kom på at de skulle inn til kontroll.

 LES OGSÅ: Ventet på operasjon- fikk kreft

Halfdan Aass, fungerende fagdirektør i Vestre Viken, sier de har gått gjennom de pasientene som potensielt kunne ha blitt berørt av systemfeilen.

– Et fåtall pasienter har fått forsinket oppfølging, men dette har ikke hatt noen konsekvenser for dem, sier Aass.

Men han beklager i likhet med Wisløff at pasienten ved Drammen sykehus fikk konstatert kreftsvulsten ett år for sent.

– Vi er fryktelig lei oss for det som har skjedd

– Vi er fryktelig lei oss for det som har skjedd. På grunn av at dette var en systemfeil, kunne ikke de som satte pasienten opp til kontroll fange opp hendelsen, skriver Halfdan Aass i en e-post til avisen.

DIPS er et system som omfatter blant annet elektronisk pasientjournal (EPJ), pasientadministrative systemer (PAS) og ulike løsninger for samhandling mellom aktørene i helsevesenet.

 LES OGSÅ: Pasient sendt til feil sted

Det har vært flere andre tilfeller av trøbbel med DIPS ved Drammen sykehus.
I 2011 døde en mann etter at legen ikke fikk tilgang til mannens journal på grunn av datatrøbbel.
100 pasienter ved ortopedisk avdeling hadde dessuten fått feil behandlingsfrist som følge av problemer med systemet.

Problemer og feilbruk av DIPS var også en av årsakene til ventelisteskandalen ved Bærum sykehus for noen år tilbake.

Kommentarer til denne saken