Vil ha karakterfri grunnskole

Magnus Weggesrud er lærerstudent og  politiker i Senterungdommen. Han vil ha bort karakterene i ungdomsskolen. Men 9.-klassingene Aurora Lund (f.v.), Julie Kristine Berg og Marie Dreyer Bakken vil beholde dagens karakterordning.

Magnus Weggesrud er lærerstudent og politiker i Senterungdommen. Han vil ha bort karakterene i ungdomsskolen. Men 9.-klassingene Aurora Lund (f.v.), Julie Kristine Berg og Marie Dreyer Bakken vil beholde dagens karakterordning. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Han er straks utdannet lærer og sentral i Senterungdommen. Magnus Weggesrud mener det er på tide å vrake karakterene i ungdomsskolen.

DEL

BUSKERUD: Denne våren avslutter Magnus Weggesrud (23) allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Weggesrud er også politisk nestleder i Senterungdommen i Buskerud og medlem av ungdomspartiets sentralstyre.

23-åringen har allerede fått jobb ved Hokksund ungdomsskole fra høsten av. Her skal han gi elevene karakterer, men det skulle han ønske han slapp.

Senterungdommen i fylket vil nemlig fjerne karakterene i ungdomsskolen. I første omgang vil de kun ha karakterer på 10. trinn.

Motsatt vei i Røyken

I Røyken går de derimot motsatt vei. Som DT har omtalt, vil kommunen søke om å prøve ut karakterer allerede i 7. klasse på barneskolen.

– Norsk skole er preget av et test- og karakterregime. Det har aldri vært så mye tester og prøver, sier Weggesrud.

Han viser til forskning av professor Ruth Butler. Hun konkluderer slik:

● Karakterer alene gir ingen læringsfremmende effekt.

● Ved å gi karakterer og tilbakemelding samtidig, forsvinner effekten av tilbakemeldingen.

● Elever som kun får skriftlig tilbakemelding, scorer i snitt 30 prosent bedre neste gang.

Siden 2010 har vurdering for læring stått sterkt i norsk skole. Det betyr at elevene skal få grundige tilbakemeldinger underveis i tillegg til karakter.

Utdanningsdirektoratet advarer mot en klasseromskultur preget av belønning med stjerner, smilefjes, karakterer og rangering, fordi det kan overskygge elevens læringsbehov.

– Da jeg var i praksis, oppdaget jeg at der elevene fikk både karakter og tilbakemelding, var det karakteren de fokuserte på. Da er det den ytre motivasjonen som styrer, og ikke den indre motivasjonen til å lære, sier Magnus Weggesrud.

LES OGSÅ: Vil stoppe karakterforsøk

Liker å få karakterer

Marie Dreyer Bakken, Aurora Lund og Julie Kristine Berg går i 9. klasse på Børresen skole. De kjenner seg igjen i at elevene henger seg opp i karakterene, og mindre i tilbakemeldingen fra læreren.

– Men jeg liker å få karakterer. Da vet jeg hvordan jeg ligger an, sier Aurora.

– Men det er også lett å miste motivasjonen hvis man får en dårlig karakter, mener Marie.

Julie peker på en mulig uheldig konsekvens av en helt karakterfri ungdomsskole.

– Da er det lett å gi opp, siden man ikke får karakter uansett.

De tre jentene konkluderer med at karakterene bør bestå.

– Dette et radikalt forslag, innser Magnus Weggesrud, som håper på støtte sentralt i Senterungdommen og deretter i moderpartiet.

Pedagogikkprofessor Thomas Nordahl er enig i at karakterer tar fokuset bort fra tilbakemeldingene, men ser ingen grunn til å fjerne karakterene.

– Men det gir økt effekt hvis elevene får tilbakemelding først og karakter to-tre dager etterpå, sier Nordahl.

LES OGSÅ: Tidligere Newton-programleder skal gi råd om realfagssatsing

Andre saker på dt.no:

Påskelykke for 26 superlottomillionærer

Her kunne det vært 14 passasjerer til

Effektive Godset sikret seieren

Artikkeltags