Ber regjeringen garantere for milliardprosjekter: – Blir svaret at Drammen bare får leve med kø og kaos?

NY BRU PLANLEGGES: En ny Holmenbru har en kostnadsramme på 760 millioner i NTP.

NY BRU PLANLEGGES: En ny Holmenbru har en kostnadsramme på 760 millioner i NTP. Foto:

Regjeringspartiet Høyre sier at Holmenbrua og Strømsåstunnelen er statens ansvar. Nå ber Ap om garantier fra regjeringen for prosjektene som til sammen anslås å koste over to milliarder.

DEL

DRAMMEN: – Holmenbrua går til en nasjonal havn som er et statlig ansvar. Det samme gjelder nytt løp i Strømsåstunnelen. Disse to prosjektene er det staten selv som må finansiere.

Det sa Høyres parlamentariske leder Trond Helleland onsdag til Drammens Tidende. Uttalelsen kom kort tid etter at hans partis ordførerkandidat Fredrik Haaning gikk ut mot den bompengefinansierte Buskerudbypakke 2 – der det er satt av midler til de to prosjektene.

Nå ber stortingsrepresentant Masud Gharahkhani (Ap) regjeringen avklare situasjonen:

– Er statsråden enig med Høyres parlamentarisk leder at ny Holmenbru og nytt løp i Strømsåstunnel skal finansieres av staten, og kan regjeringen garantere for dette, heter det i et skriftlig spørsmål Gharahkhani stiller til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

BER REGJERINGEN GARANTERE: Ap-representant Masud Gharahkhani.

BER REGJERINGEN GARANTERE: Ap-representant Masud Gharahkhani. Foto:

Etterlyser statlige penger

Ap-representanten viser til at daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tur til Drammen i 2015.

Da lovte han penger til ny Holmenbru, som i BB2 bare finansieres 50 prosent av statlige midler. Resten betales av bilistene selv. Nå håper Gharahkhani at regjeringen faktisk legger ut hele beløpet, slik det antydes fra Høyres hold.

– Jeg mener det er urimelig og urettferdig at drammensregionens befolkning tar regningen for statlige prosjekter. Når Høyre og Helleland mener det samme, bør han og regjeringen kunne garantere at de stiller opp med pengene, sier Gharahkhani til DT.

Frykter konsekvenser

I Nasjonal Transportplan er det satt en kostnadsramme på 760 millioner for ny Holmenbru. Kostnadsoverslaget for nytt løp i Strømsåstunnelen er på 1,6 milliarder.

Om det ikke kommer noen garanti, kommer Ap-politikeren til å stille et nytt spørsmål. Hvilke konsekvenser får det for Drammen og omegn om disse prosjektene ikke gjennomføres?

– Hva med nytt sykehus på Brakerøya som skal gi helsetilbud til alle innbyggerne i Buskerud, samt Asker og Bærum, inn i et område som allerede i dag er enormt belastet for trafikk? Hva med byutvikling og hverdagen for innbyggerne?, fortsetter Masud Gharahkhani.

– Blir svaret fra Høyre og FrP at Drammen bare får leve med kø og kaos uten garanti om statlig bidrag fra høyreregjeringen? Hvor blir det av Drammen Høyre og Frps gjennomslag i egen regjeringen?, spør han.

Må vente på svar

Seniorrådgiver Tor Marius Midtbø ved samferdselsdepartementets kommunikasjonsenhet viser til vanlig praksis ved spørsmål i Stortinget.

Denne innebærer at statsråden besvarer Stortinget før han kommenterer skriftlige spørsmål som Gharahkhanis overfor pressen.

Trond Helleland har ikke besvart DTs henvendelser.

Artikkeltags