Gå til sidens hovedinnhold

Flere pasienter klager

Artikkelen er over 9 år gammel

Pasient- og brukerombudet i Buskerud får stadig mer å gjøre. I 2011 fikk ombudet 15 prosent flere henvendelser enn året før.

NEDRE BUSKERUD: Rusavhengige og pasienter med psykiske lidelser sto for den største økningen, ifølge ombudets årsrapport. I tillegg økte klagene rettet mot de kommunale helse- og omsorgstjenestene med 41 prosent.

– Selv om vi har hatt en stor økning, bør vi få langt flere henvendelser om de kommunale tjenestene, sier pasient- og brukerombud i Buskerud Anne-Lene E. Arnesen.

LES OGSÅ: Flere anmelder seksuelle handlinger med barn

Stor økning i Drammen

Hun trekker fram Drammen, Røyken, Nedre Eiker, Kongsberg og Ål som de kommunene som skiller seg ut i negativ retning. Antall henvendelser om helse- og omsorgstjenestene i Drammen økte fra 51 i 2010 til 72 året etter.

Modum var den eneste kommunen i Buskerud som hadde færre klager i fjor sammenlignet med året før. Ombudet fikk åtte klager på Modum kommune i 2011 mot 16 året før.

– Fastleger som ikke tar tak i ting slik at pasienter får diagnoser for seint, er blant det vi får henvendelser om, forteller Arnesen.

LES OGSÅ: Årets jordmor er fra Modum

Må kjempe mot kommunen

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og sykehjem er kommunale omsorgstjenester mange klager på. I tillegg sliter mange foreldre som har tunge omsorgsoppgaver for barn.

– Det virker ikke som om kommunene aksepterer at disse foreldrene skal få noe igjen for jobbe, sier Arnesen.

Hun forteller om foreldre som må kjempe mot sin egen hjemkommune for å få de tjenestene barna har krav på. Utslitte foreldre får beskjed om selv å skaffe dokumentasjon på at de faktisk er berettiget til hjelp.

Sliter ut utmattede foreldre

– Enkelte kommuner bruker ren utmattelsestaktikk. Disse foreldrene, som i utgangspunktet har mer enn nok å tenke på, tvinges til  noen umenneskelige runder, mener Arnesen.

Selv om det er i kommunehelsetjenesten den største økningen i antall klager har kommet, er det fremdeles Vestre Viken som står for de fleste sakene. Pasientombudet setter et stort spørsmålstegn ved sykehusenes evne til å lære av egne feil.

– Systemene svikter igjen og igjen. Problemer som er påpekt mange ganger, blir ikke rettet, sier Arnesen.

LES OGSÅ: Pasientombudet raser mot Helsetilsynet

Problemer med datasystemet

Vestre Viken har i snart to år hatt problemer med datasystemet DIPS. Flere stygge saker pasientombudet har fått henvendelser om, viser at problemene langt fra er løst.

For eksempel fikk en liten gutt påvist beinbrudd ved Drammen sykehus. Han ble gipset, og foreldrene fikk beskjed om at de ville bli innkalt til kontroll etter to uker.

Da de ikke hørte noe, tok de selv kontakt med sykehuset. De fikk da beskjed om at sønnen likevel ikke hadde brukket beinet. Da gutten skulle ta av gipsen, kjente ikke moren igjen røntgenbildene.

LES OGSÅ: Hundre pasienter fikk feil frist

Statens helsetilsyn reagerer

Gutten ble undersøkt på et annet sykehus, som fant ut at han hadde brudd i beinet og måtte gipses på nytt. Drammen sykehus unnskyldte seg med at datasystemet lå nede på grunn av vedlikehold den første gangen gutten var der.

Røntgensvarene og journalnotatene hans hadde derfor ikke blitt lagt inn. Statens helsetilsyn har konkludert med at dette er et alvorlig brudd på kravet til forsvarlighet.

– Det virker som om Vestre Viken er fornøyde når de finner årsaken til problemet. Men hvorfor forutser de dem ikke? Og hva skjer etterpå? spør pasientombudet. 

LES OGSÅ: Ønsker debatt om Øvre Eiker-forslag i sykehustomtsaken

Les flere nyheter på dt.no

Kommentarer til denne saken