Høyre snur – sier nei til bypakke og bommer

SIER NEI TIL BYPAKKE OG BOMMER: Fredrik A. Haaning og resten av Drammen Høyre har innsett at de kan ikke gå til valg på bypakken, hvor størstedelen av regningen sendes til bilistene.

SIER NEI TIL BYPAKKE OG BOMMER: Fredrik A. Haaning og resten av Drammen Høyre har innsett at de kan ikke gå til valg på bypakken, hvor størstedelen av regningen sendes til bilistene.

Tirsdag kveld ble det klart at Høyre ikke lenger går inn for Buskerudbypakke 2 og bomringen. – Den folkelige motstanden er enorm, det må vi ha respekt for, sier ordførerkandidat Fredrik A. Haaning.

DEL

DRAMMEN: Bomdebatten tok en ny vending tirsdag kveld. Høyre sier nei til bypakken.

– Det er dramatisk, ja, erkjenner ordførerkandidat Fredrik A. Haaning.

Tidligere på dagen sa KrFs gruppeleder i Drammen Odd Gusrud at KrF vil ha bypakken, men mener man må se på andre finansieringsmåter enn bompenger.

LES OGSÅ: Her kommer bommene: Zoom inn på kartet og sjekk din gate

Vant ikke fram overfor staten

Noen timer senere kaster altså Høyre kortene.

– Vi mener det er helt utelukket å akseptere en bypakke med tilhørende bompengefinansiering når nesten hele regningen oversendes bilistene uten vesentlige bidrag fra staten, skriver Drammen Høyre i en pressemelding, undertegnet av de ti første på listen til kommunevalget.

Fredrik A. Haaning har mange ganger snakket om at han har jobbet for å få staten til å ta en større del av regningen. Nå har han kapitulert.

– Tiden har løpt fra oss. Vi får ikke til det jeg har jobbet for i ett år. Vi ser at bilistene må betale mesteparten, i verste fall alt. Det kan verken jeg eller andre i Høyre gå til valg på, sier Haaning.

Det ble tidligere tirsdag klart at behandlingen av Buskerudbypakke 2 i Stortinget neppe vil skje i vår, slik man har lagt opp til. Det blir tidligst til høsten, og etter at det nye kommunestyret er valgt.

LES OGSÅ: Slik vil de stoppe bompakka: – Ber samferdselsministeren utsette vedtaket

Forberedt på kritikk fra Miljøpartiet

Hvis det er flertall i det nye kommunestyret i Drammen for å si nei til bypakka og tilhørende bomregime, vil den ikke bli noe av. Det er nok at én kommune i Buskerudbysamarbeidet, det vil si Drammen, sier nei.

– Vi må se framover. Det skjer mye på den teknologiske siden, det er ikke sikkert at bypakker og byvekstavtaler er det riktige for mindre byer som Drammen, mener Haaning.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) kritiserte tirsdag KrF for å vakle, og Høyres ordførerkandidat er forberedt på pepper fra den kanten.

– MDG har bare én målsetting, og det er å forhindre biltrafikk. Men det er ikke det folk vil ha, sier Fredrik A. Haaning.

LES OGSÅ: Bompakka rekker ikke fristen til Stortinget: – Ikke garantert behandling før sommeren

Ny Svelvikvei tidligere – med bom

Han tror ikke det er noen fare for kollektivtilbudet selv om bypakken ikke blir noe av. De såkalte belønningsmidlene fra staten mener han Buskerudbyen vil få uansett.

Veitiltakene i pakken må det finnes andre løsninger på utenom en bypakke, mener Høyre.

– Å si nei til bypakken får en del konsekvenser. Det er vi villige til å finne løsninger på, sier Haaning uten å ha alle svarene i dag.

Ny Svelvikvei er inne i Nasjonal Transportplan (NTP) først i siste del av perioden, det vil si 2029.

– Vi ønsker å sette i gang ny Svelvikvei mye tidligere, sier Haaning. Bompenger slipper man ikke unna. Bommer skal finansiere ny vei til Svelvik, men det vil være spiselig for innbyggerne i Svelvik når de faktisk betaler for en vei som er der, mener Haaning.

LES OGSÅ: I denne bydelen står bommene tett: – Vi føler oss omringet av bommer

Skogkantvei fra Konnerud likevel?

Ny Konnerudvei vil Høyre løse på måte enn i en bypakke – på sikt. Kanskje Skogkantvei-alternativet er løsningen.

– Det alternativet sa jo Statens vegvesen nei til da de utredet det i fjor?

– Det er ikke sikkert vi hører på det.

Høyre har ifølge Haaning tro på at staten vil fullfinansiere ny Holmenbru, selv om staten pr. nå har sagt bare halvparten, og at resten må skaffes ved hjelp av bompenger.

Staten har også sagt at nytt løp i Strømsåstunnelen skal være 50 prosent bompengefinansiert. Det prosjektet er også langt fram i tid, 2029, påpeker Høyres ordførerkandidat.

LES OGSÅ: Her er smutthullet i bomringen: – Veien kan bli stengt

Gruppelederen holdt helt utenfor

Tove Paule, Høyres gruppeleder i bystyret, hadde ikke hørt et pip om verken beslutningen til de ti toppkandidatene eller pressemeldingen som ble sendt ut tirsdag kveld.

- Jeg har ikke vært involvert overhodet, sier Paule.

- Hva tenker du om det?

- Jeg er ikke helt blid.

Hun påpeker at hun har holdt seg lojalt til den bypakkeløsningen Høyre og Ap ble enige om for et drøyt år siden.

- Synes du disse andre i Høyre har vært illojale da?

- Det har jeg ingen kommentar til.

Tove Paule sier videre at det som har skjedd vil bli tatt opp på neste møte i bystyregruppen, hvor det ifølge gruppelederen er stor takhøyde.

Saken fortsetter under bildet

HELT ENIGE FOR ET ÅR SIDEN: I mars i fjor kalte gruppelederne i Høyre og Ap, Tove Paule og Eivind Knudsen, inn til pressekonferanse. Det hadde funnet sammen om en løsning for Buskerudbypakke 2, og "tatt ansvar", som de sa. Nå har Høyre ombestemt seg, uten at Paule har vært involvert i det hele tatt.

HELT ENIGE FOR ET ÅR SIDEN: I mars i fjor kalte gruppelederne i Høyre og Ap, Tove Paule og Eivind Knudsen, inn til pressekonferanse. Det hadde funnet sammen om en løsning for Buskerudbypakke 2, og "tatt ansvar", som de sa. Nå har Høyre ombestemt seg, uten at Paule har vært involvert i det hele tatt. Foto:

Miljøpartiet: - Helt hårreisende

Miljøpartiets toppkandidat Ståle Sørensen er opprørt.

- Helt hårreisende, sier Sørensen og gjør det helt klart at Høyre kan se langt etter et samarbeid med MDG etter valget. For MDG er det ifølge Sørensen helt uaktuelt å støtte en ordfører fra Høyre etter dette.

- Vi kan ikke akseptere det i det hele tatt når Høyre går inn for å stoppe bypakken, som det var tverrpolitisk enighet om, sier Sørensen.

Bare Frp og Senterpartiet stemte mot bypakken i bystyret.

Sørensen langer ut mot Høyres ordførerkandidat:

- Dette er Fredrik A. Haaning som leder, bøyer av for det minste vindpust. Han er helt uegnet til å være ordfører, når han ikke tåler å stå i en liten storm.

- Dette er en trist dag for Drammen, sier MDG-lederen og viser til at det er brukt millioner av kroner på pakkeforberedelsene.

Miljøpartiet og Ståle Sørensen har fryktet at Høyre kunne komme til å snu, men hadde ikke trodd det ville skje før etter valget.

- Jeg oppfordrer alle i Høyre med litt ansvarlighet til å stemme på Miljøpartiet, sier Sørensen, som tror at Høyre ikke vil vinne velgere på snuoperasjonen, snarere tvert om. MDG-lederen viser særlig til næringslivet, som roper på samferdselsløsninger.

-  Jeg tror Høyre blir straffet for det de gjør nå.

Sørensen tror også folk i Svelvik vil bli lite fornøyd når de skjønner at de får en vei med bompenger, som i stor grad lages for å løse trafikken på Åskollen.

Et bedre kollektivtilbud uten bypakken kan svelvikbeboerne se langt etter, mener MDG-lederen.

Sørensen peker også på store sykkelveiprosjekt som ryker hvis pakken skrinlegges.

Ap: - Alvorlig utvikling

Eivind Knudsen er Aps gruppeleder i Drammen og partiets andrekandidat ved valget.

- Dette er en så alvorlig utvikling at jeg ikke kan kommentere den på stående fot i kveld. Vi må komme tilbake til det i morgen, onsdag, sier Knudsen.

Bypakken

Buskerudbypakke 2 inneholder tiltak for 14,4 milliarder kroner. Slik skal det finansieres:

1,5 milliarder i belønningsmidler fra staten.
1,2 milliarder fra staten til Holmenbrua og Strømsåstunnelen.
1 milliard fra Fylkeskommunen og kommunene.
1,3 milliard i momskompensasjon.
9,4 milliarder fra bompenger.

Det betyr at bilistene skal betale drøyt 65 prosent av den totale regningen.

Artikkeltags