Veidekke fikk ny kjempekontrakt – skal bygge hele jernbanetunnelen

Prosjektdirektør Bane NOR Stine Undrum og konserndirektør Veidekke Anlegg Øivind Larsen er fornøyd med kontraktsinngåelsen.

Prosjektdirektør Bane NOR Stine Undrum og konserndirektør Veidekke Anlegg Øivind Larsen er fornøyd med kontraktsinngåelsen.

Onsdag signerte Bane Nor kontrakten med Veidekke om å bygge siste del av jernbanetunnelen gjennom Strømsåsen. Dermed bygger Veidekke hele den sju kilometer lange tunnelen fra Drammen sentrum til Skoger.

DEL

DRAMMEN: I 2024 skal togene etter planen suse på dobbeltspor gjennom den nye tunnelen. Jobben med å bygge fjelltunnelen har allerede startet på Austad, i Kobbervikdalen og i Skoger.

Den siste delen av tunnelen skal bygges som en løsmassetunnel under bebyggelsen på Danvik og som en betongkulvert. Løsmassetunnelen er den mest kompliserte delen av hele tunnelen, der det skal sprøytes en sementblanding under høyt trykk ned i grunnen, slik at det kan drives en tunnel gjennom faste masser.

Kontrakten som onsdag ble signert, har en verdi på over 1,8 milliarder kroner.

– Veidekke er en solid entreprenør, som har kompetansen og erfaringen som trengs for å ta fatt på dette store og kompliserte prosjektet, sier fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine I. Undrum i en pressemelding.

– Vi er stolte og glade over å ha vunnet begge disse kontraktene. Det er lagt ned et stort arbeid sammen med Bane NOR i å få på plass den riktige løsningen for kulverten og løsmassetunnelen. Med vår egen kompetanse og våre gode samarbeidspartnere gleder vi oss til å ta fatt på jobben, sier konserndirektør i Veidekke Anlegg, Øivind Larsen.

Løsmassetunnelen blir på 290 meter, mens det skal bygges en betongkulvert på 540 meter. Denne kulverten skal støpes i bunnen av en lang byggegrop, som blir 21 meter på det dypeste. Bane Nord advarer mot at det blir mye støy og anleggstrafikk i forbindelse med byggingen, og de vil i tiden framover informere beboere i området om hva som skal skje.


Artikkeltags