Beinhard konkurranse gir priskrig

A rainbow is seen behind the Big Ben clock tower, at the Houses of Parliament in central London, Britain, October 16, 2016. REUTERS/Hannah McKay

A rainbow is seen behind the Big Ben clock tower, at the Houses of Parliament in central London, Britain, October 16, 2016. REUTERS/Hannah McKay Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ryanairs inntreden på Oslo Lufthavn skaper priskrig på direkterutene til London. Neste uke kan du fly tur–retur storbyen for langt under tusenlappen.

DEL

(Oppland Arbeiderblad) Og det altså selv når julehandelen er i gang i en av de mest populære byene for nordmenn med utferdstrang.

Romerikes Blad har sjekket prisene på direkterutene mellom Oslo og London neste uke. Prisene vil selvsagt variere etter når man reiser og hvor mange dager man vil være borte, men dette er flyselskapenes billigste tur-returpriser hvis man legger til grunn minst to overnattinger i løpet av neste uke:

SAS (Heathrow): 2.030 kroner

Norwegian (Gatwick): 577 kroner

Ryanair (Stansted): 593 kroner

British Airways (Heathrow): 2.283 kroner

– Merker presset

Prisene gjelder absolutt billigste alternativ, hvor ikke noe annet enn håndbagasje er inkludert i prisen.

Velger du å fly med forskjellige selskap til og fra kan kombinasjonen Norwegian/Ryanair gi en billettpris helt ned i

Oslo  20150714.
En mann går i avgangshallen på nye pir nord på Oslo lufthavn som åpner i 2017. I bakgrunn står fly fra SAS og Norwegian parkert. 
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT / kod  20520

Oslo 20150714. En mann går i avgangshallen på nye pir nord på Oslo lufthavn som åpner i 2017. I bakgrunn står fly fra SAS og Norwegian parkert. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT / kod 20520 Foto:

415 kroner tur/retur.

– Det er ingen tvil om at konkurransen ble skjerpet da Ryanair kom med sine London – ruter fra Oslo Lufthavn i høst. Vi har merket økt press på London – ruta. Men det er bra; Det betyr billigere billetter for dem som reiser, sier pressetalsmann i Norwegian Lasse Sandaker–Nielsen, og understreker at Norwegian ønsker konkurransen velkommen.

Oslo  20150306.
Lasse Sandaker-Nielsen håper parten i Norwegian konflikten kommer til enighet.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Oslo 20150306. Lasse Sandaker-Nielsen håper parten i Norwegian konflikten kommer til enighet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto:

– Vi er vant til å konkurrere med Rynair andre steder også. Det lever vi veldig godt med.

Pris viktigst

De fire flyselskapene som nå fly direkte mellom Oslo og London tilbyr til sammen 14 – 16 daglige avganger fram og tilbake på strekningen.

Sandaker–Nielsen legger ikke skjul på at prisen er det aller viktigste konkurranseelementet.

– Pris betyr veldig mye, men for vår del merker vi at elementer som gratis WiFi på flyet og god kommunikasjon fra flyplassen og inn til sentrum av London også er noe passasjerene er opptatt av.

– Betyr flere ruter på en strekning at også flere reiser?

– Ja, i alle fall hvis det er lavprisalternativer som kommer. All erfaring viser at lavprisselskaper utløser nye markeder når de etablere seg på en strekning. Jo billigere en flyreise er, jo flere er det som flyr.

– Testen forteller ikke alt

Sandaker–Nielsens kollega i SAS, Knut Morten Johansen, må konstatere at SAS ikke kommer best ut i RBs pristest.

– Men det er viktig å være klar over at en slik pristest ikke forteller noe om hva passasjerene som har kjøpt

Oslo  20160609.
Det blir ingen streik blant pilotene i SAS, bekrefter partene etter nesten 18 timers mekling på overtid. Avtalen går til uravstemning 23. juni. Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.
Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Oslo 20160609. Det blir ingen streik blant pilotene i SAS, bekrefter partene etter nesten 18 timers mekling på overtid. Avtalen går til uravstemning 23. juni. Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto:

billetter tidligere har betalt. Oversikten viser prisen på gjenværende billetter. Prisen på solgte billetter kan være langt lavere, sier han, og bekrefter at få billetter igjen kan bety økte priser.

– Vi står oss godt i konkurransen på denne ruta, men det er ingen tvil om at konkurransen på Oslo Lufthavn er hard og at marginene våre er små. Nordmenn er glad i kulturen, fotballen og shoppingen London kan tilby.

Også Johansen sier at selve billettprisen er det viktigste konkurranseelementet – men ikke det eneste.

– Folk er opptatt av hva de får for pengene. Service både ombord og på flyplassen er viktig. Og for oss er det selvsagt et viktig argument at vi lander på Heathrow som med sin ekspressbane tilbyr en reisetid inn til London sentrum på bare et kvarter.

Det har ikke lykkes RB å få noen i Ryanair i tale.

Artikkeltags