Flinkest i klassen

FORNØYD. – Elevene og lærerne har all god grunn til å være fornøyd med skolene i Svelvik, sier rektor Karen Tone Børsum Hernandez. FOTO: BJØRN HAAKON NILSEN

FORNØYD. – Elevene og lærerne har all god grunn til å være fornøyd med skolene i Svelvik, sier rektor Karen Tone Børsum Hernandez. FOTO: BJØRN HAAKON NILSEN

Artikkelen er over 11 år gammel

Pengene sitter løst når det gjelder å satse på skole i Svelvik. Alle skolebyggene er eller blir oppgradert.

DEL

I løpet av tre år har lille Svelvik brukt rundt 160 millioner kroner på skolene.
-Kjempefint, ikke sant?, sier Karen Tone Børsum Hernandez, rektor ved Tømmerås skole.
Hun viser oss rundt på barneskolen som ble bygd ny i 1989. Men siden den gang har den vært utbygd to ganger – senest i 2003 for drøyt 20 millioner kroner.
SATSER. Først ble Ebbestad skole bygd ut, så kom Tømmerås, deretter ungdomsskolen og nå nettopp er Tangen skole ferdig.
Neste år er det klart for Berger, den femte og siste skolen i Svelvik som blir modernisert.
– Vi skal bruke 53 millioner kroner på Berger i 2008. Det er ikke lenge siden vi brukte 60 millioner kroner på ungdomsskolen og 20 millioner kroner på Tangen, sier rådmann Svein-V. Thorgersen.
Når Berger skole bygges om, flyttes en del elever midlertidig til Tømmerås.
Men det blir ikke trangt av den grunn.
– Vi har plass til tre ekstra klasser. Da skolen ble utbygd for tre år siden, tok politikerne høyde for befolkningsvekst. Det var lurt. Byggeprisene har steget mye den siste tiden, og det ville vært langt dyrere å utvide skolen nå, sier Børsum Hernandez.
Ser FREMOVER. Færre eldre og flere yngre. Og flere innbyggere. Dette har de folkevalgte i byen Svelvik lenge visst om. Og ved opprusting og utvidelse av skolene har politikerne vendt blikket fremover og bevisst bygd romslige bygg.
– Dette er klart mer økonomisk. Svelvik er også flinke på å bygge ut barnehagene, sier Børsum Hernandez.
Fremfor alt roser hun kommunen for å spørre om behovet og løsningene før byggearbeidene starter.
– Vi har en funksjonell skole, det vil si en skole som er tilpasset undervisningen. Slik var det ikke før. Her på Tømmerås er det egne grupperom og stillerom. Det er muligheter til å utvide og dele av klasserommene, og hele skolebygningen er tilpasset behovene som både elever og lærere har, sier Børsum Hernandez.

Artikkeltags