– Jeg hadde levd greit med fartssperre

Jan Johansen viser og forklarer hvordan noe av det avanserte sikkerhets- og komfortutstyret i bilen virker. Adaptiv cruise control er noe av det han setter pris på.

Jan Johansen viser og forklarer hvordan noe av det avanserte sikkerhets- og komfortutstyret i bilen virker. Adaptiv cruise control er noe av det han setter pris på. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Bilen kan være et livsfarlig våpen i feil hender hos mennesker, mener Trygg Trafikk-sjefen.

DEL

Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen (52) lar heller køen vokse bak seg, enn å bryte fartsgrensen.

– Sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet, svarer direktøren i Trygg Trafikk når Romerikes Blad lurer på hva som er bra med bilen hans.

Jan Johansen har kun hatt sin nye 2014-modell av Volvo XC60 i noen få måneder, men har allerede falt pladask. Ikke minst liker han alle finessene og den avanserte teknologien.

– Adaptiv cruise control, det er fantastisk! Jeg legger inn fart etter rådende skilting, og god avstand til bilen foran. Så kontrollerer bilen resten. Dette oppleves både trygt, sikkert og komfortabelt. Jeg bare sitter og styrer, smiler Johansen fornøyd fra førerplass.

Ultimat kjørelykke

Direktøren fortsetter å ramse opp den rikholdige utstyrslista, mens han peker på brytere og skjermer på dashbordet: Avstandsvarsling, varsling ved kryssing av hvit linje, dødvinkelvarsling, bare for å nevne noe.

– Jeg føler meg veldig trygg i denne bilen. Volvo har tatt sikkerheten langt, sier Johansen.

Han har tidligere vært generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) og toppsjef i Norges Automobil-Forbund (NAF).

52-åringen har hatt mange ulike biler opp gjennom årene. Blant annet to Lexuser.

– Lexus RX 450h med 290 hestekrefter var den ultimate kjørelykke. Men den er dyr, og har mye mer krefter enn man har behov for. Jeg er ingen bilfantast, men er gjennomsnittlig bilinteressert. Jeg liker best fornuftige biler, og den jeg har nå er fornuftig, sier han.

LES OGSÅ: Her går det bokstavelig talt over stokk og stein

40.000 km i året

Johansen tilbringer mye tid bak rattet. Pendlingen til Oslo hver dag bidrar sterkt til den årlige kjørelengden på cirka 40.000 kilometer.

Etter å ha jobbet med biler og trafikksikkerhet i mange år, vet han veldig mye om hvor farlig trafikken kan være.

– Jeg er likevel aldri redd for å kjøre bil. Men jeg har veldig stor respekt for trafikken. Det preger meg veldig. Jeg kjører etter forholdene, og bryter ikke fartsgrensene. Det betyr en gang i blant at jeg blir kjørende med en liten hale etter meg, blant annet når jeg kjører mellom Aurskog og Fetsund. Men det får ikke hjelpe.

– For meg handler det om respekt for trafikken, og bilen ikke minst. Bilen er i feil hender hos mennesker som ikke forstår at denne må behandles nettopp med respekt. Den kan være et livsfarlig «våpen», om man kan bruke en slik beskrivelse. Det ser vi jo i statistikken. Unge gutter som er verdensmestere rett etter å ha fått førerkort, og reiser ut på veien for å teste bilen. Vi har mange eksempler på hvor galt det kan gå, sier han.

Trygg Trafikk er en av pådriverne for å ta i bruk fartssperre i biler for å redusere antall ulykker.

– Det er ikke bare Trygg Trafikk som jobber med det. EU jobber med å utrede og vurdere hvorvidt man i framtiden skal kreve fartssperrer på ett eller annet nivå. Det blir jo da i dialog med bilprodusentene, og det er lang vei fram dit. Men nasjonalt tenker vi at de som blir tatt for grove fartsovertredelser, som en del av straffen bør måtte leve med at det blir implementert en fartsregistrator eller fartssperre i bilen deres. Da har vi et varig middel overfor de verste fartssynderne, i tillegg til at det trolig vil virke veldig forebyggende, mener direktøren.

LES OGSÅ: Dette er veldig mye bil for pengene

– Noen vil kanskje si at de bare kan finne en annen bil å kjøre?

– Ja, men så vil reglene si at dersom de blir stoppet i en bil uten fartssperre så ryker lappen igjen. Det kan sammenlignes med dem som blir tatt for ruskjøring og fratas førerkortet. Vi vet jo at noen av dem fortsetter å kjøre bil, men dersom de blir tatt igjen så slår det bare enda hardere. Vi tenker det kan være et lurt virkemiddel å teste ut overfor de verste fartssynderne, sier Johansen.

– Hadde du levd greit med fartssperre i din bil?

– Ja, helt klart. Og jeg hadde levd greit med alkolås. Det er faktisk noe jeg løpende vurderer å installere i bilen, for å vise at det ikke er noe problem å ha det. Jeg vil snu argumentene på hodet: Argumentene mot fartssperre og alkolås er at man ikke vil overvåkes, at vi må ta vare på den personlige friheten og at vi lever i et fritt land og skal ikke reguleres ytterligere. På en annen side: Alt er allerede regulert for oss. Det er ikke lov til å kjøre over fartsgrensene, men bilene setter oss i stand til å bryte lovene – hvorfor skal det være sånn?

(ANB)

Artikkeltags