Jobbet i fire år uten lønn for Pan Trader

Slik lå M/S Pan Trader til kais ved Drammen Yard mandag ettermiddag. Og slik har det ligget i fire år. Før det lå det Panama-registrete skipet med seileforbud i Selvikbukta i Drammensfjorden i 18 år - med sprit og andre tollvarer plombert inn i skipet.

Slik lå M/S Pan Trader til kais ved Drammen Yard mandag ettermiddag. Og slik har det ligget i fire år. Før det lå det Panama-registrete skipet med seileforbud i Selvikbukta i Drammensfjorden i 18 år - med sprit og andre tollvarer plombert inn i skipet. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

I fire år har en filippiner bodd om bord på skipet Pan Trader til kais på Tangen. Uten å få lønn.

DEL

DRAMMEN: Etter fire år med lovnader om at lønnen skulle bli utbetalt, ga den filippinske matrosen Carolo Franco opp. Forrige uke kontaktet han Norsk Sjømannsforbund og fortalte sin utrolige historie.

ITF-koordinator Angelica Gjestrum i Norsk Sjømannsforbund sendte sporenstreks en inspektør til skipet. Da inspektøren entret skipet onsdag i forrige uke var også agenten (og i realiteten rederen), Per I. Hagen, til stede.

Hagen opplyste da at han selv ikke får penger fra rederiet, som er konkurs, og derfor ikke kan betale ut filippineren.

LES OGSÅ: Gulljakt endte i arrest

10.000 dollar

Mens inspektøren er til stede på skipet inngår Hagen og Franco en avtale der Franco får med seg 10.000 dollar i kontanter og flybilletter hjem til Filippinene tirsdag morgen.

– 10.000 dollar er ingenting i denne sammenheng. Rederiet skylder mannen hyre for fire års arbeid. Jeg har aldri vært borti en så graverende sak, sier Angelica Gjestrum.

Hun har tidligere opplevd at sjømenn har hatt utestående hyre for et halvt-eller ett år. Men aldri fire år, som i Francos tilfelle.

Allerede i 2008 fikk Norsk Sjømannsforbund informasjon om at arbeidsforholdene ikke var som de skulle på Pan Trader. Angelica Gjestrum avla derfor filippinerne på båten et besøk.

LES OGSÅ: Bort med Panama-båtene

Spiste i skitten

– Arbeidsforholdene var den gang svært dårlige. De levde og spiste i skitten de jobbet i. Forholdene var også svært primitive. Ingen norske arbeidstakere hadde godtatt å jobbe under slike forhold. Men filippinerne sa at så lenge de fikk lønnen sin, så var det greit. Jeg var da klar og tydelig på at de måtte ta kontakt med oss igjen raskt, dersom lønnen deres uteble i mer enn to måneder, sier Gjestrum.

De andre filippinerne forlot da Pan Trader og returnerte til hjemlandet. Bare Carolo Franco ble igjen.

Nå har skipet Pan Trader ligget i arrest i Drammen i fire år, på grunn av manglende betaling etter verkstedsopphold. I alle disse årene har da Franco vært lojal mot sin arbeidsgiver og passet på skipet og håpet at han skulle få lønnen sin som han ble lovet.

LES OGSÅ: Alkohol plombert inn i Pan Trader

Overrasket

– Da jeg skjønte at Franco nå har bodd på skipet alene i fire år uten å få lønn, ble jeg svært overrasket. Ikke bare har han vært alene, men også uten lønn, uten tariffavtale ettersom skipet ligger ved kai, og uten arbeidstillatelse. På spørsmål om hvorfor Franco ikke hadde kontaktet oss før, svarte han at han trodde og håpet at han ville få lønnen sin som han var lovet, sier Gjestrum.

I og med at Pan Trader har ligget ved kai hele tiden, blir ikke Franco regnet som sjømann eller matros. Han er isteden betegnet som sveiser eller verkstedarbeider.

Dermed er det ikke Norsk Sjømannsforbund som har ansvar for ham.

LES OGSÅ: Storskip vakte oppsikt

Gravende

– Saken er så graverende at vi var nødt til å prøve å hjelpe ham, selv om han juridisk sett ikke tilhører oss. Men vi skal kontakte Fellesforbundet og se hvem som eventuelt kan gå til sak mot rederen eller agenten i denne saken, sier Gjestrum.

Det kokte over for flere av karene på verkstedet på kaien da de skjønte at filippineren i Pan Trader har bodd og jobbet i båten i fire år uten å få lønn.

– Vi har hatt jevnlig kontakt med Franco, i og med at båten ligger ved kai her. Men den siste tiden har vi sett mindre og mindre til ham, sier hovedverneombud Geir Morten Akerholt i Drammen Yard.

Da inspektøren fra Norsk Sjømannsforbund var inne i Pan Trader og de skjønte at Franco ikke hadde fått lønn på mange år, ble det mildt sagt varmt i verkstedet.

– Det er rene slaveriet som har foregått her rett utenfor verkstedet, sier Akerholt og rister på hodet.

- Han har ikke lidd noen nød

Per I. Hagen, som kaller seg agent for rederiet som eier Pan Trader, kan fortelle at den filippinske matrosen Franco har fått penger og har reist hjem.

– Han skal få resten av pengene senere. Det avhenger av om vi får ordnet et charter for skipet eller solgt det. Da skal alle få sine penger, sier Hagen til Drammens Tidende.

Franco mønstret på skipet i 2007, og Hagen bekrefter at det mangler full lønnsutbetaling for fire år.

– Men han har fått mat og klær om bord, og ikke lidd noen nød. Vi som har agenturet har lagt ut flere hundre tusen kroner for ham, sier Hagen.

I følge Hagen er årsaken til at Franco nå ville reise hjem at huset hans på Filippinene er ødelagt i storm, og at han derfor måtte hjem for å se til huset.

– Kona hans har jobbet i Sveits, og han har ikke tidligere ønsket å reise hjem. Dessuten trivdes han om bord.

– Hva har han gjort om bord?

– Forefallende arbeid, først og fremst vedlikehold. Han er fortsatt sjømann, sier Hagen.

Gulljakt

I august i 2010 skrev Drammens Tidende om Pan Trader og planen om at skipet skulle brukes til gulljakt utenfor Florida. Da den avtalen gikk i vasken i 2007 ble det rettssaker som ifølge Hagen nå mer eller mindre er avgjort.

Før skattejakten ble skipet klargjort ved Drammen Skipsreparasjon (i dag Drammen yard). Da rederiet ikke kunne betale regningen for verkstedoppholdet ble skipet tatt i arrest.

– Vi håper å få pantet i orden slik at vi kan selge skipet i juni, sier Per Knutsen, daglig leder ved Drammen Yard.

Også sjømannsforbundet forsøker nå å ta arrest i skipet for å sikre pengene matrosen Carolo Franco har til gode.

LES FLERE NYHETER PÅ DT.NO

Artikkeltags