Facebook i norsktimen

Facebook i norsktimen: Norsklektor Liv Marie Schou lar elevene bruke Facebook i norskundervisningen. – Jeg ville treffe elevene på arenaen der de er, sier Schou. Gry Janita Olsson (17) (t.h.) og Kristiane Henriksen (17) mener det virker skjerpende at andre kan lese deres refleksjoner og tekstanalyser på klassens Facebook-side. <B>foto:</B> marianne heimdal

Facebook i norsktimen: Norsklektor Liv Marie Schou lar elevene bruke Facebook i norskundervisningen. – Jeg ville treffe elevene på arenaen der de er, sier Schou. Gry Janita Olsson (17) (t.h.) og Kristiane Henriksen (17) mener det virker skjerpende at andre kan lese deres refleksjoner og tekstanalyser på klassens Facebook-side. <B>foto:</B> marianne heimdal

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Norsklektor Liv Marie Schou gjør norsktimene morsommere.

DEL

Lier: 2.-klassingene ved St. Hallvard videregående i Lier har nynorsk. For elevene betyr det å koble opp de bærbare PC-ene og logge seg inn på nettsamfunnet Facebook.

Læreren deres har nemlig sin egen vri for å gjøre undervisningen mer spennende.

– Gå inn på Facebook. Der ligger det en kronikk som dere skal kommentere, sier
norsklektor Liv Marie Schou.

 

Egen facebookside

Ideen om å bruke Facebook aktivt i norskundervisningen ble unnfanget en dag i januar. Schou kom inn i klasserommet, og som vanlig var mange av elevene opptatt med å sjekke sin egen profil på Facebook.

Norsklektoren tenkte at hun måtte møte elevene på arenaen der elevene er.

– Jeg ba dem om å skrive oppdateringene de la ut på Facebook på nynorsk, forteller Liv Marie Schou.

Dette var starten på en undervisningsmetode som har vakt interesse langt utenfor klasserommet i Lier. For både elevene og Liv Marie Schou likte Facebook-stuntet i nynorskundervisningen.

Det ene førte til det andre, og etter hvert laget Schou en egen Facebook-side for klassen. Denne siden bruker hun og elevene aktivt i norskundervisningen.

På elevenes arena

Liv Marie Schou har nettopp bedt elevene lese en kronikk fra Aftenposten som ligger som en link på klassens Facebook-side.

Temaet i kronikken er skriftspråkene i Norge. Elevene får beskjed om å kommentere artikkelen på klassens Facebook-side. På nynorsk, selvsagt.

– Vi lærer mer nynorsk på denne måten. Vi er på vår egen arena, og undervisningen er mer variert, sier Joakim Hval (18).

Gry Janita Olsson (17) og Kristiane Henriksen (17) mener det er en stor fordel å bruke sosiale medier i norskundervisningen.

– Det gjør undervisningen interessant. Og vi skjerper oss når vi vet at det vi skriver skal publiseres på klassens Facebook-side, sier Kristiane.

Til universitetet

St. Hallvard-elevenes Facebook-side er åpen for alle, og har vakt stor interesse blant lærere landet over. Her diskuterer elevene alt fra Bjørnstjerne Bjørnson til språk. Og her får de beskjeder og lekser av læreren.

Liv Marie Schou har twitret om undervisningsformen, noe Gruppe for digitale medier i læring ved Universitetet i Oslo har merket seg. De inviterte Liv Marie Schou til å fortelle om sine erfaringer. I dag står hun foran ansatte ved flere av universitetets fakulteter for å fortelle hvorfor og hvordan hun bruker sosiale medier i undervisningen.

– Det fine med denne undervisningsformen er at det er en toveiskommunikasjon. Jeg ser at elevene liker dette, sier Schou.

Artikkeltags