Tesla på bunn i ny kåring fra Forbrukerrådet

Tesla: Kommer dårlig ut.

Tesla: Kommer dårlig ut. (Foto: )

Av

Kommer dårligst ut på garantier.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Drammens Tidende i en hel måned for KUN 1 kr!

Antall elbiler på norske veier har eksplodert de siste årene. Ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn, mye takket være en rekke økonomiske insentiver.

Men hva er egentlig de tryggeste elbilkjøpene? Forbrukerrådet har sett nærmere på elbil-garantiene og kommet opp med en svært omfattende kåring.

Her handler det om det som er elbilens hjerte, nemlig batteriet.

Dette skriver Forbrukerrådet:

To garantier

Jo større kapasitet batteriet har, jo større rekkevidde får du. Men én ting er batterikapasiteten når elbilen er splitter ny, en helt annen ting er hvor stor batterikapasitet som gjenstår når bilen begynner å dra på årene.

Forbrukerrådet har derfor sett nærmere på de to batteri-relaterte garantiene som tilbys i det norske elbil-markedet: Batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid. Kapasiteten er normalt oppgitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.

I tillegg til at de har sett på hvor gode batteri- og kapasitetsgarantier de ulike merkene tilbyr, har Forbrukerrådet undersøkt hvilke merker som krever at du følger serviceprogrammet for at garantiene skal være gyldige.

LES OGSÅ: Disse feilene gjør vi oftest i trafikken

Annenhåndsverdi

Det som er helt sikkert, er nemlig at elbilens batteri over tid vil miste kapasitet. Det betyr at din aksjonsradius reduseres, og at du vil måtte lade oftere. Dette er selvsagt negativt i seg selv. En annen negativ effekt ved svekket batterikapasitet, er økt risiko for at du ender opp med en dårlig pris den dagen du bestemmer deg for å selge elbilen.

Risikoen for dårlig pris forsterkes fordi vi må anta at nye elbilmodeller vil få stadig bedre rekkevidde. Det betyr at dagens elbiler – når de skal selges noen år frem i tid – vil bli sammenlignet med elbiler med betydelig bedre rekkevidde enn det som er tilgjengelig i dag.

På denne bakgrunn er det verdifullt for deg om du tilbys en garanti som sikrer deg mot en dramatisk reduksjon i rekkevidde. For det første vil du selv være sikret en noenlunde forutsigbar aksjonsradius, for det andre vil du kunne garantere neste eier det samme. Dermed vil du sannsynligvis ende opp med en bedre annenhåndsverdi.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

NORGE RUNDT: Kristian havnet midt i biljakt: – Bilen fløy opp i lufta

Tesla havner neders

Volkswagen stikker av med seieren i Forbrukerrådets elbil-kåring. Volkswagen e-up! og e-Golf leveres med batterigaranti og kapasitetsgaranti som gjelder i 8 år/160.000 km (det som inntreffer først). I denne perioden garanteres det at batterikapasiteten ikke skal falle under 70 prosent. Volkswagen knytter heller ikke noe servicekrav til garantiene, noe merket belønnes for. Dermed henter Volkswagen hele 41,7 poeng og en overlegen seier.

Hyundai tar sølvmedaljen og Renault tar bronse. Legg imidlertid merke til at Renault, i likhet med Nissan, tilbyr ulike garantier for ulike modeller, noe som betyr at Renault og Nissan har flere plasseringer i Forbrukerrådets tabeller. Vi nevner også Citroën og Peugeot, som tar delt fjerdeplass takket være en kapasitetsgaranti på hele 75 prosent

Hyundai, Citroën og Peugeot tilbyr svært gode elbil-garantier og havner på toppen. Tesla havner nederst i Forbrukerrådets kåring.

Her er rangeringen:

1. Volkswagen: 41,7 poeng

Volkswagens batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Hyundai tilbyr riktignok enda bedre kjørelengde (70 %/8 år/200 000 km). Årsaken til at Volkswagen likevel vinner, er at merket ikke forutsetter at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Merket har for tiden to elbilmodeller på paletten: e-up! og e-Golf. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Volkswagen har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

2. Hyundai: 38,8 poeng

Hyundais batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og hele 200 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Ingen andre merker tilbyr en så lang kjørelengde, med unntak av Tesla, som har fri kjørelengde. Tesla tilbyr imidlertid ingen kapasitetsgaranti og taper dermed vår kåring. Hyundai har for tiden én elbilmodell på paletten: Ioniq Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ioniq som er solgt via den norske importøren. Hyundais nybilgaranti varer i fem år og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.

3. Renault: 38,7 poeng

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regimer. Zoe og Zoe 400 km (størst batteri) har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault er sammen med Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Zoe 400 km (størst batteri) som er solgt via den norske importøren. Den første utgaven av Zoe fikk imidlertid dagens garantier først fra 01.10.2016. Før den tid hadde Zoe 70 %/5 år/100 000 km. Renault Kangoo ZE og Twizy har betydelig dårligere batteri- og kapasitetsgarantier og ender opp på 11. og 14. plass. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

4. Citroën: 37,4 poeng

Citroën deler fjerdeplassen med søstermerket Peugeot. Citroëns batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Årsaken til at Citroën likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Peugeot er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Citroën har for tiden to elbilmodeller på paletten: C-Zero og Berlingo Electric. Batterigarantien (8 år/100 000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde C-Zero 5 år/120 000 km, mens Berlingo Electric hadde 8 år/160 000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Citroën ingen kapasitetsgaranti. Citroën har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

4. Peugeot: 37,4 poeng

Peugeot deler fjerdeplassen med søstermerket Citroën. Peugeots batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Årsaken til at Peugeot likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Citroën er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Peugeot har for tiden to elbilmodeller på paletten: iOn og Partner Electric. Batterigarantien (8 år/100 000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde iOn 5 år/120 000 km, mens Partner Electric hadde 8 år/160 000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Peugeot ingen kapasitetsgaranti. Peugeot har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

6. Mitsubishi: 36,2 poeng

Mitsubishi deler sjetteplassen med Nissan (som har to ulike garantiregimer). Mitsubishis batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mitsubishi har for tiden én elbilmodell på paletten: i-Miev. Dagens garantier ble innført fra og med «modellår 2017». Før dette ga Mitsubishi kun 5 år og 100 000 km, men garanterte til gjengjeld hele 80 % kapasitet. Mitsubishi har for øvrig helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

6. Nissan: 36,2 poeng

Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 30 kWh har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og respektable 160 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 30 kWh som er solgt via den norske importøren. De to andre elbilmodellene – Leaf 24 kWh (mindre batteri) og eNV200 – har betydelig dårligere garantier og ender opp på 13. plass. Nissan har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

8. BMW: 32,4 poeng

BMW deler åttendeplassen med Mercedes-Benz. BMWs batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. BMW har for tiden to elbilmodeller på paletten: i3 60ah og i3 94ah (størst batteri). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. BMW har nybilgaranti på 5 år og hele 200 000 km.

8. Mercedes-Benz: 32,4 poeng

Mercedes-Benz deler åttendeplassen med BMW. Mercedes-Benz’ batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mercedes-Benz har for tiden én elbilmodell på paletten: B250e. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av B250e som er solgt via den norske importøren. Mercedes-Benz har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

10. Kia: 31,2 poeng

Kias batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 7 år og respektable 150 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Kia har for tiden én elbilmodell på paletten: Soul Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Soul Electric som er solgt via den norske importøren. Kia tilbyr Norges beste nybilgaranti (7 år/150 000 km).

11. Renault: 23,5 poeng

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Kangoo ZE har batteri- og kapasitetsgarantier som kun gjelder i 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault er sammen med Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Kangoo ZE som er solgt via den norske importøren. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

12. Ford: 21,0 poeng

Fords batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Ford har for tiden én elbilmodell på paletten: Focus Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Focus Electric som er solgt via den norske importøren. Ford har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

13. Nissan: 21,0 poeng

Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 24 kWh og eNV200 har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 24 kWh og eNV200 som er solgt via den norske importøren. Leaf 30 kWh (større batteri) har betydelig bedre garantier og tar delt sjetteplass. Nissan har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

14. Renault3: 16,0 poeng

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Twizy har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og moderate 100 000 km. Den garanterte kapasiteten er kun 60 %. Renault er sammen med Volkswagen alene om ikke å forutsette at serviceprogrammet følges for at garantiene skal være gyldige. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Twizy som er solgt via den norske importøren. Renault har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

15. Tesla: 9,9 poeng

Tesla tilbyr en rekordgod batterigaranti: 8 år og ubegrenset kjørelengde. Tesla er imidlertid det eneste merket som ikke tilbyr noen kapasitetsgaranti. Forbrukerrådet har imidlertid grunn til å tro at vårt fokus på disse garantiene vil medvirke til at Tesla innfører en kapasitetsgaranti. Tesla har for tiden to elbilmodeller på paletten: Modell S og Modell X. Batterigarantien gjelder for alle utgaver av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Tesla har for øvrig en helt ordinær nybilgaranti (5 år/100 000 km).

Artikkeltags