Motorsportens mekka i Røyken

FOLLESTAD. Slik tenkte Røyken kommune seg Follestad næringspark i fjor. Nå lanseres planene om Nordens største motorpark akkurat i dette og nærliggende områder i kommun

FOLLESTAD. Slik tenkte Røyken kommune seg Follestad næringspark i fjor. Nå lanseres planene om Nordens største motorpark akkurat i dette og nærliggende områder i kommun

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Røyken kan bli norsk motorsports mekka i løpet av de nærmeste 5- 10 årene.

DEL

RØYKEN: Det drammensbaserte selskapet – Oslofjord Panoramic Racepark AS – planlegger nemlig en gedigen motorpark til 100-talls millioner kroner på Follestad i Røyken.

Hovedbanen kan bli rundt fem kilometer lang, og være bygget for løp i de fleste grener helt opptil Formel 1.

I tillegg til dette ønsker utbyggerne å anlegge flere mindre baner og sløyfer hvor det blant annet kan konkurrerer i gokart og motocross.

Selskapet ønsker å regulere et nær 1.000 dekar stort område til motorformål i tilknytning til næringsparken som er under utbygging. Ca. 250 dekar er i kommuneplanen for Røyken regulert til motorformål.

Racerfart

Det er Røyken kommune og Røyken Eiendom AS (REAS), som eier det aller meste av arealene som ønskes brukt til den unike motorparken og har alt forhandlet fram en intensjonsavtale om overtakelse og betingelser for utbygging.

Saksbehandlingen skal gå i racerfart og tas opp på ekstraordinært formannskapsmøte 10. desember.

Motorformål

– At en del av området alt er avsatt til motorformål forenkler selvfølgelig prosessen en god del. Vi ønsker å bygge et stor motorpark for fremme norsk motorsport og gi publikum spektakulære motoropplevesler. Vi vil også og bidra til å videreutvikle Follestad i retning motor og motorrelatert virksomhet også når det gjelder næringsdelen, sier Erik Steen, daglig leder i Oslofjord Panoramic Racepark AS, til Drammens Tidende.

Politiske signaler

Steen forteller at kvartetten bak planene for «motorsportens Tusenfryd» i Røyken, har jobbet med prosjektet i et års tid. Nå venter de på den politiske mottakelsen av planene og en avklaring av hva de folkevalgte mener og ønsker i saken. Disse politiske vedtakene vil ligge til grunn for en ny reguleringsplan for området.

– Dersom vi får ja kan vi trykke på startknappen. En avtale med den verdenskjente motorbanearkitekt, Herman Tilke, gjør at vi kan innarbeide politiske vedtak og krav i en masterplan med design, kostnader og fremdrift for hele prosjektet ferdig i løpet av 3 – 4 måneder. Alt i alt vil byggestart tidligst kunne skje våren 2011, sier en entusiastisk racepark-talsmann.

Spektakulært

Den motorglade kvartetten bak Follestad-planene ser for seg av publikum skal kunne få en spektakulær motoropplevelse.

Målet er en motorbane med internasjonal godkjenning klasse to såkalt «FIA Grade 2». Det vil si sikkerhetsgodkjenning for alle typer bilsport til og med Formel 1.

Nogo attåt

Publikum og motorsportmiljøet skal få tilbud innen carting, MC-sport, trial og motocross. Det blitt også rikt utvalg av nogo attåt motorbrøl og fart.

I tillegg kommer nemlig tilbud med kafé, restaurant, hotell, og konferansesenter, hvor kjøreopplæring og sikkerhet i Motor-Norge blir viktige bærebjelker.

– Dette blir et motoranlegg som er enestående i nordisk og europeisk sammenheng. I tillegg ønsker vi å legge til rette for etablering av bedrifter og næring knyttet til bil- og MC-industrien, sier Steen.

Gjenvinning

– Vi jobber med planer for en induksjonsbane dvs. strømfelter lagt ned i asfalten som gjør at elbiler kan kjøre med kontinuerlig ladning fra bakken. Banen skal også bygges som helårsbane med varme fra bakken. Energien til dette jobber vi med å hente ut ved gjenvinning fra Follestad Avfallsplass, som kan bli vår nærmeste nabo, avslutter Erik Steen.

Se bilder fra Solberg Extreme Motor Show her

Artikkeltags