Nå blir det liv i infotavlene på bussterminalen

- Det er flaut at dette ikke fikses, sier Freddy Hoffmann i dag. Her fra åpningen av informasjonstavlene på Strømsø i 2004. Først nå lover leverandøren at de skal bli i brukbar stand.

- Det er flaut at dette ikke fikses, sier Freddy Hoffmann i dag. Her fra åpningen av informasjonstavlene på Strømsø i 2004. Først nå lover leverandøren at de skal bli i brukbar stand. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Etter åresvis med mørke skjermer lover nå leverandøren å rydde opp slik at de reisende får vite når bussen kommer.

DEL

DRAMMEN: Buskerudbyens kollektivknutepunkt nummer én, den «nye» bussterminalen på Strømsø, har utover å smykke seg med en byggeskikkpris stort sett høstet massiv kritikk for lystavlene som ikke virker.



Da snoren ble klippet for prestisjeprosjektet i 2004 ble det gjort et stort nummer ut av rutebilstasjonens delikate informasjonssystem. Over åtte år senere fungerer det fortsatt ikke som det skal.

- Dette er fryktelig dårlig og en stor hodepine for oss, medgir salg- og markedssjef Kjersti Nordgård i Brakar, som har ansvaret for driften av bussterminalen.

LES OGSÅ: Vil flytte bussparkeringen

Skylder på leverandøren

Nordgård er ikke stolt av tilbudet Brakar leverer til de reisende, og legger skylden på leverandøren av lystavlene.

- Vi overtok ansvaret for driften av bussterminalen 1. januar 2012, og har både gitt dagbøter og nektet å betale regninger uten at det har skjedd noe mer. Nå har vi gitt leverandøren en siste frist til å gi oss en fremdriftsplan som vi håper de overholder, sier Nordgård.

Skjer ikke det kommer Brakar til å si opp hele avtalen og henge opp gode, gamle papirtabeller isteden.

LES OGSÅ: Mindre fornøyd med busstilbudet

Lover lys før jul

Fremdriftsplanen gjelder for hele Buskerud, og daglig leder Lars Bjønnes hos leverandøren Mobitech lover nå at infotavlene skal i drift før jul. Han har imidlertid ikke noe konkret svar på hvorfor det har tatt så fryktelig lang tid å få systemet opp og gå.

- Rutetabeller er ganske komplekse ting, og vi har hatt litt endring av software og interne utskiftinger av folk på saken, sier Bjønnes.

Han tar imidlertid ansvaret for forsinkelsen:

- Dette ligger på oss, medgir Bjønnes.

PS! Brakar jobber nå med Drammen kommune om å få opp en større tavle med buss- og toginformasjon på Strømsø Torg.

Artikkeltags