Martin (26) lanserer kleskolleksjon og butikk på Lierstranda

Klassisk og folkelig: Men samtidig moderne og innovativt. Det er stikkord for Martin Aaserud som lanserer en helt ny friluftskolleksjon – og butikk – 17. januar.

Klassisk og folkelig: Men samtidig moderne og innovativt. Det er stikkord for Martin Aaserud som lanserer en helt ny friluftskolleksjon – og butikk – 17. januar.

I 1895 forsøkte Fridtjof Nansen sammen med Hjalmar Johansen å nå Nordpolen som de første i verden, men måtte snu på 86° 14'N. Nå har snupunktet gitt navn til et nytt klesmerke.

DEL

(Lierposten) LIERSTRANDA: Bak merket «86° 14'N» står Martin Aaserud, og kolleksjonen består foreløpig av 50–60 forskjellige artikler. Butikken, som ligger både på Lierstranda og internett, har fått navnet Nansensport. Og gründeren har like godt fått med seg Fridtjof Nansens oldebarn, Nicolai Nansen, på laget.

Historisk sus

– Vi har lyst til å bringe tilbake litt av det klassiske designet, med anorakk og nikkers, forklarer Martin, og viser fram produktene som også omtales som kolleksjonens flaggskip.

Plaggene er laget av vannavvisende og ventilerende bomull, som ifølge Martin er et godt og komfortabelt alternativ til plagg med tette, syntetiske membraner.

Fridtjof Nansen 1864 - 1930

Norsk polfarer, oppdager, diplomat og vitenskapsmann.

Fikk Nobels fredspris i 1922 etter internasjonal innsats for flyktninger etter første verdenskrig.

Gikk blant annet på ski over Grønland og krysset Polhavet med Fram.

– Så har vi passet på å legge til ting som vi har savnet i turutstyr. Stikkordene er vel friluftsbekledning i klassisk design, med moderne snitt og innovative løsninger, sier han, og viser fram både kreative glidelåsløsninger og et lite kompass som henger ved lomma.

Eventyrer: Nicolai Nansen (t.h.) på en av ekspedisjonene over Grønland. Her sammen med Harald Rønneberg. Foto: Privat

Eventyrer: Nicolai Nansen (t.h.) på en av ekspedisjonene over Grønland. Her sammen med Harald Rønneberg. Foto: Privat

Felles visjon

Bak kolleksjonen står også Martins far, Arnt Aaserud, som i sin tid blant annet startet Friluftsmagasinet som i mange år holdt til på Stoppen. Med over 40 års erfaring i bransjen, har Arnt bidratt med verdifull kompetanse, og det var han som hadde ideen om å bringe Nicolai inn i sønnens forretningsidé.

– Det var lurt. Nicolai går i sin oldefars fotspor og har vært med på ekspedisjoner, og med vår visjon og Arnts erfaring, kom det hele i gang, sier Martin, som har hatt et ønske om egen butikk i mange år.

Enkel avkledning: En glidelås på rett sted gjør anorakken lett å ta av. Martin viser gjerne fram de kreative løsningene.

Enkel avkledning: En glidelås på rett sted gjør anorakken lett å ta av. Martin viser gjerne fram de kreative løsningene.

– Helt siden jeg var 14–15 år har jeg jobbet i butikk og har alltid likt å ha kontakt med kunder og snakke med folk. Når denne sjansen først bød seg følte jeg det ikke var noe valg, ler han, og legger til at butikkdrift ligger til familien.

For halvannet år siden ble de første planene laget, og Martin har hele tiden vært klar på at han ønsket å skape et nytt merke og egne produkter.

Alle slags turer

Derfor er det også en stor kolleksjon som fyller vegger og hyller inne i butikken, rett overfor Lierkroa.

Martin har tenkt på mye, og her viser han fram en lommelykt som går på solcelle og dynamo.

Martin har tenkt på mye, og her viser han fram en lommelykt som går på solcelle og dynamo. Foto:

Det er boblejakker og overtrekksbukser, strikka gensere, hansker og sokker.

– Vi har plagg til alle turbehov. Dette er en butikk for dem som liker å gå på tur, og de som lever for turer. Og i Nansens ånd er klærne både oppnåelige og folkelige, sier han.

Og gleder seg til åpningen av butikken 17. januar.

26-åringen har tydelig latt seg inspirere av Nansen, og gleder seg veldig til å vise det fram.

26-åringen har tydelig latt seg inspirere av Nansen, og gleder seg veldig til å vise det fram. Foto:

– Det blir moro, jeg gleder meg veldig. Spesielt gleder jeg meg til å se folks reaksjoner, og så skal det bli moro å vise fram produktene og løsningene, sier han, og lover samtidig en ting:

– Alle som kommer hit skal få se noe de ikke har sett før.

Artikkeltags