Gå til sidens hovedinnhold

Slår seg opp på dopapir

Artikkelen er over 7 år gammel

Niklas Strandbråten (23) selger doruller for millioner, men bor fortsatt hjemme på gutterommet.

Hallo. Det er Niklas ...
Lørdag morgen, søndag kveld, det spiller ingen rolle. Den unge forretningsgründeren svarer alltid når telefonen ringer. Alltid.

To år i markedet har lært Niklas å drive butikk. Og han har skjønt at prio én er å være der når noen vil ha dugnadsmat.

Som for eksempel de 28 jentene på Drammens-russebussen Mojo, som har sopt inn rundt 200.000 dugnadskroner på samarbeidet.

Tok sats

– Hvordan? Lett å selge. Folk trenger jo dopapir, sier firkløveret Cathrine Sønvisen, Ida Boyle, Dorthe Trollerud og Andrine Paulsrud, som kan sette to streker under bussbudsjettet og konse på eksamen.

– Når folk spør hva du jobber med, Niklas, hva sier du?

– Jeg sier at jeg selger doruller. Det er jo dét jeg gjør!

Det var faktisk en stor stabel doruller som fikk det til å putre i det unge gründerhodet og som gjorde Strandbråten fra Drammen til forretningsmann.

– Jeg så den stabelen og fikk en idé: Å bidra til dugnadsinntekter, for idrettslag og organisasjoner, og for russebusser, for eksempel. Og dét ble jammen god butikk.

Det første året, organisert fra gutterommet, solgte Niklas så mye dopapir og så mange tørkeruller gjennom aktive dugnadslag, at leverandørene hans begynte å våkne og vise gryende interesse for det som foregikk i Drammen.

LES OGSÅ: Isbilen plinger ikke lenger

Politiet stengte kebabsjappe

Nytt tospann

Nå har Niklas Strandbråten inngått kompaniskap med forretningsmannen Are Skeid, til gjensidig glede. Skeid styrer den formelle dugnadsskuta og tar seg av regnskap og moms og sånt. Niklas er fronter forretningen, og er ansiktet og stemmen utad.

– Are gjør alt jeg helst vil slippe, sier Niklas, før han svarer på en ny telefonhenvendelse.

Firmaet omsatte for drøyt tre millioner kroner i fjor. Det genererte mer enn to millioner til russebusser, idrettslag og organisasjoner. Men Niklas er ikke helt fornøyd, så 2014-lista ligger mye høyere.

– Januar i år blir den beste måneden noensinne. Målet er fem millioner dugnadskroner i år, sier han.
Med hovedsete i Drammen, kontor i Oslo, og stort nedslagsfelt også i Vestfold, er planen å knoppskyte i Bergen, Trondheim og Stavanger i år.

LES OGSÅ: Norefjell sliter mot Hemsedal og Trysil

Hårete mål

– Are holder bestemt i tømmene og sørger for sunn økonomi. Så vi skal vokse på et solid fundament, sier Niklas.

Målet er å bli størst i dugnadsmarkedet i Norge, i konkurranse med andre sterke aktører, innen 2017.

– Hvis dette går som det skal, har jeg tenkt å bli pensjonist i dugnadsbransjen, jeg, ler Niklas Strandbråten.

Hjemme maste mor og far lenge om mer skolegang og utdanning og sånt.

– Men det er blitt stille nå!

LES OGSÅ: Kraftig økning i ledigheten

Les flere næringslivssaker på dt.no

Kommentarer til denne saken