NEDRE EIKER/OSLO: Regjeringens forslag til løsning for Steinberg stasjon ble presentert med brask og bram på en pressekonferanse på stasjonen onsdag morgen. Men prøveordningen med ordinær drift, trolig fra desember 2015, som statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarseth (H) lanserte falt ikke i god jord. Åpning som lovet i desember 2014 er det eneste beboerne godtar.
LES OGSÅ: Aksepterer ikke togstopp på prøve
LES OGSÅ: Støtter fullt ut Steinberg-folket
Forslaget ble lagt fram i en såkalt proposisjon i dag, i forbindelse med revidert statsbudsjett. Og ordlyden i proposisjon 97 angående Steinberg stasjon er ikke like klar som den politikerne serverte på stasjonen. I proposisjonen skriver departementet at det "kan bli aktuelt" med prøveordningen, og "hvis prøveordninga blir sett i verk".
Men både stortingsrepresentant Jørund Rytman (Frp) og statssekretær Aarseth forsikrer at regjeringen har bestemt seg for å gjennomføre prøveordningen med togstopp, tross motstanden i embetsverket. At formuleringen i proposisjonen ikke er like kategorisk, skyldes nok at den er trykt for noen dager siden, mener Rytman. Og politikerne har helt til det siste jobbet med saken, og det er det som ble sagt i dag som gjelder, slår Rytman og Aarseth fast.
- Jeg kan berolige folk på Steinberg med at det er vårt inderlige ønske å gjennomføre dette, og det har vi bestemt at vi skal gjøres, sier statssekretær Aarseth.
I proposisjonen skriver departementet videre at halvparten av de 130 millionene satt av til gjenåpning av Steinberg stasjon på årets statsbudsjett skal brukes til tiltak på selve stasjonen og tidsbesparende tiltak som gjør togstopp mulig å prøve. Den andre halvparten av pengene skal brukes Eidanger-tunnelen ved Porsgrunn.
- Jeg skjønner at det kan virke uklart. Men vi skal altså bruke mer enn 130 millioner på tiltak for gjenåpning av Steinberg stasjon, men det blir over to år. I løpet av 2014 og 2015 vil vi bruke rundt 150 millioner. Flyttingen av penger er fordi Eidanger-tunnelen trenger mer penger i år, og mindre neste år, forklarer Aarseth.
I strupen på Frp
Senterparti-representant Per Olaf Lundteigen var oppbrakt etter å ha lest proposisjonen, og svært kritisk til spesielt Frps håndtering av saken.
- Jeg trodd vi hadde med mannfolk å gjøre!
Lundteigen er rasende på Frp for måten de håndterer Steinberg stasjon på i posisjon.
Nå er de ikke på parti med folket, slik de var i opposisjon, mener han og viser til at både Jørund Rytman og nåværende statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud engasjerte seg for Steinberg stasjon overfor Senterparti-statsrådene 2012, da stasjonen først ble lagt ned av Magnhild Meltveit Kleppa, og så reddet av Marit Arnstad. Den måtte bare stenges midlertidig for nødvendig ombygging, og stortinget vedtok altså å bevilge penger til gjenåpning i 2014. Frp-erne var bekymret for om Steinberg ble offer for markedstilpassing.
- Nå tør ikke Frp-representantene å ta byråkratiet i nakkeskinnet og fortelle hvor skapet skal stå. Jeg tror Frp-representantene egentlig er enige, og vil ha mer markedstilpasning, sier Per Olaf Lundteigen.
- Selvmål av Lundteigen
- Nå har det seg slik at ingenting hadde skjedd i departementet i denne saken da Frp tok over regjeringskontorene. Selv om Stortinget har bevilget penger til stasjonen, har ikke tidligere Senterparti-statsråder gjort noe som helst. Det er først etter regjeringsskiftet i høst det har blitt gjort noe. Og nå trosser vi faktisk embetsverkets og Jernbaneverkets faglige råd. Bygging og tiltak iverksettes og Steinberg stasjon gjenåpnes. Dette er selvmål av Lundteigen, parerer Jørun Rytman.
- Byråkratisk og politisk lureri
På Steinberg er sinnene skikkelig i kok.
- Vi er forbannet! Vi blir utsatt for en skandaløs og hånlig behandling av Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket, skriver Walter Welo i et harmdirrende brev til blant annet partilederne, Buskerudbenken og Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite.
- Dette er byråkratisk og politisk lureri. Vi har ventet i to år! Nå får det være nok! melder Welo, som er daglig leder ved Gulden Kunstverk.
- Det blir ikke noe Steinberg stasjon, slik det ble fremlagt av John Ragnar Aarset onsdag morgen. Våre jernbanefolk sier at arbeidene med Rødgata i Drammen og Hokksund stasjon aldri blir ferdig i 2015. Med andre ord blir gjenåpning helt sikkert utsatt, eller rett og slett kansellert når de til slutt har klart å utmatte folket på Steinberg, skriver han videre.
- Jeg synes det er sterke ord, men skjønner at beboerne på Steinberg er utålmodige etter å få en løsning så fort som mulig. Det er grenser på hvor mye vi kan utfordre veldig sterke faglige anbefalinger, sier statssekretær John Ragnar Aarseth.
Andre saker på dt.no:
Massiv bondeaksjon på Bragernes Torg
Bjørndalen med revolusjonerende stav