– Saboterer løftet om gjenåpning

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Med de rødgrønne ute av regjeringskontorene, er Steingberg stasjons skjebne i hendene på den nye regjeringen.

DEL

NEDRE EIKER: Høsten 2012 reddet daværende samferdselsminister Marit Arnstad Steinberg stasjon fra nedleggelse.



Den skulle stenges i to år for nødvendig ombygging, og gjenåpnes i desember 2014, bestemte regjeringen.

Da Jernbaneverket i april i fjor ikke kunne garantere det, var meldingen fra Arnstad krystallklar: Jernbaneverket må gjøre som regjeringen har bestemt. Stasjonen skal gjenåpnes som forutsatt.

Ønsker ikke togstopp

Men om det kommer til å skje, er opp til den nåværende regjeringen å avgjøre. For Jernbaneverket har sendt saken tilbake til Samferdselsdepartementet, som tar en avgjørelse i februar.

– Vi gjør som departementet bestemmer. Jeg er spent på konklusjonen, sier kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.

Han innrømmer at Jernbaneverket i utgangspunktet ikke ønsker gjenåpning.

– Vi mener det koster for mye i forhold til passasjerantallet, og at man heller bør bruke penger på steder med større trafikkgrunnlag.

På statsrådens bord

Kommunikasjonssjefen forstår at folk lurer på om Jernbaneverket prøver på en omkamp, men forsikrer at det er andre grunner til at saken er tilbake på departementets bord.

– Tiltak som må gjøres for å ta inn tidstapet ved togstopp på Steinberg blir dyrere enn vi først antok. Det er et spørsmål om tilstrekkelige bevilgninger, og da er det departementet som avgjør, sier Skarpen.

Dermed er det i realiteten samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som avgjør stasjonens framtid.

Statsråden hadde i går ikke anledning til å svare på om Arnstads løfte står ved lag.

– Dyrt og komplisert

Plattformen må utvides for at stasjonen skal kunne åpnes igjen. Det er uproblematisk. Hvis departementet bestemmer at stasjonen skal åpnes igjen i år, vil Jernbaneverket ifølge kommunikasjonssjef Skarpen «kaste seg rundt» og sette i gang arbeidet.

Det er altså tiltak for å ta inn tapt tid som er problemet.

– Samtidig inn- og utkjøring ved Hokksund stasjon, samt stenging av jernbaneovergangen i Rødgata i Drammen er dyrere og mer komplisert enn antatt, forklarer Skarpen.

– Trenering

Helt siden før sommeren i fjor har Jernbaneverket lovet Aksjonsgruppen Bevar Steinberg stasjon et informasjonsmøte med presentasjon av de endelige planene. Det møtet har det aldri blitt noe av.

– Vi blir holdt med godt snakk, sier leder i Aksjonsgruppen, Olav Gåserød.

Leder i Eiker pendlerforening, Erling Havik er enda krassere: – Det er sabotering av det statsråd Arnstad sa og lovte. Sterke krefter i Jernbaneverket vil legge ned stasjonen, og trenerer saken.

– Steinbergs befolkning er kun fornøyd med tiltak som gjør at toget stopper igjen på Steinberg stasjon fra desember 2014, slik vi er lovet, sier Olav Gåserød.
300 personer brukte Steinberg stasjon daglig. Nå har folk begynt å kjøre til og fra jobb i stedet for å reise kollektivt. Matebussen til Mjøndalen stasjon brukes ikke av så mange.
 

Artikkeltags