Varaordfører mener de er holdt for narr

Steinberg ble opprettet for 146 år siden, da Randsfjordbanen ble anlagt. – Vi krever at Steinberg stasjon opprettholdes, sier ordfører Bent Inge Bye (Ap) (t.h.). Her med Tor Orsteen (SV), Lajla Hvaal (Ap), Knut Myrvold (Frp), Turid Thomassen (KrF) og Elly Thoresen (H).

Steinberg ble opprettet for 146 år siden, da Randsfjordbanen ble anlagt. – Vi krever at Steinberg stasjon opprettholdes, sier ordfører Bent Inge Bye (Ap) (t.h.). Her med Tor Orsteen (SV), Lajla Hvaal (Ap), Knut Myrvold (Frp), Turid Thomassen (KrF) og Elly Thoresen (H). Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

I desember forlater det aller siste toget perrongen på Steinberg stasjon.

DEL

NEDRE EIKER: – Jeg er dypt skuffet, sukker ordfører Bent Inge Bye (Ap).

Han har tatt en pause fra et møte om Buskerudbyen – et prosjekt som skal bidra til at flere kjører kollektivt i Drammen, Lier, Kongsberg og Eiker-kommunene – da han får beskjeden av Drammens Tidende: Steinberg stasjon legges ned i desember.

Uforståelig

Bye har ikke fått med seg at samferdselsministeren har forsøkt å nå ham tidligere på kvelden.

– Jeg ville fortelle ordføreren om avgjørelsen før jeg snakket med dere, men jeg har ikke fått tak i ham, forklarte Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til Drammens Tidende en halvtime tidligere.

For ordfører Bye er det uforståelig at Steinberg stasjon snart er historie.

– Dette hører ikke noe steds hjemme, sier han oppgitt.

Time out

Samferdselsministerens planer om å legge ned Steinberg stasjon ble først kjent i oktober i fjor.

Det førte til en proteststorm fra togpassasjerer og påfølgende folkemøte. Mjøndøling og leder av finanskomiteen på Stortinget, Torgeir Micaelsen (Ap), ba samferdselsministeren ta en time out.

Magnhild Meltveit Kleppa svarte at hun ville snu alle steiner for å se om stasjonen i Nedre Eiker kunne reddes.

Nå er disse steinene snudd opp ned flere ganger, men det hjelper ikke de reisende som bruker Steinberg stasjon.

– Vi finner det nødvendig å legge ned stasjonen på Steinberg, sier samferdselsministeren til Drammens Tidende.

Slutt i desember

Det skjer allerede fra desember i år. Årsaken er todelt. For det første er stasjonen på Steinberg for liten til å ta imot NSBs nye togsett.

– Det ville kostet 100 millioner kroner å ruste opp stasjonen. Hadde vi hatt de pengene, er det andre tiltak de burde vært brukt på, sier samferdselsministeren.

For det andre skal det innføres en helt ny ruteplan for Østlandet, som skal kutte reisetiden og bedre punktligheten på blant annet Sørlandsbanen. Dermed må Steinberg stasjon ofres.

– Ny ruteplan med nye tog vil gi økt setekapasitet, flere avganger, redusert reisetid og bedre punktlighet for 98 prosent av de togreisende på Østlandet, argumenterer Meltveit Kleppa.

Men for at flertallet skal få et bedre togtilbud, mister altså folk på Steinberg, og også Åsåker og Hallenskog i Røyken, sine lokale togstasjoner.

Tre tiltak

Magnhild Meltveit Kleppa lover å gjøre det hun kan for å blidgjøre Steinberg-folket nå som de mister togstasjonen.

– Det arbeides med tre avbøtende tiltak, forklarer statsråden, og ramser opp:

* l NSB jobber med en intensjonsavtale med Buskerud Kollektivtrafikk for å få til bedre korrespondanse mellom buss og tog.

* l NSB jobber med et billettsamarbeid med Buskerud Kollektivtrafikk, slik at reisende til og fra Steinberg kan bruke samme billett på tog og buss.

* l Jernbaneverket jobber med å få til innfartsparkeringer i Hokksund, Mjøndalen og Gulskogen.

Planen er også å få til en oblatordning, slik at innfartsparkeringene kun kan brukes av togreisende.

230 reisende

Steinberg stasjon er en forholdsvis liten togstasjon. Hver dag er det 230 reisende til og fra stasjonen.

– Hvorfor setter dere i gang så mange avbøtende tiltak for såpass få reisende?

– Steinberg-området har plass til langt flere innbyggere. Og jeg har egentlig ikke ønske om å legge ned én eneste stasjon, svarer Magnhild Meltveit Kleppa.

LES OGSÅ: Raskere togtur til Oslo

Protest

Etter møtet om Buskerudbyen samlet ordfører Bent Inge Bye de andre gruppelederne til en felles spontanprotest på Steinberg stasjon.

Politikerne frykter at innbyggeren som har brukt Steinberg stasjon i fremtiden tar bilen i stedet for å ta buss fram til togstasjonene i for eksempel Mjøndalen eller Hokksund. Det er stikk i strid med intensjonen om mer kollektivbruk i Buskerudbyen.

– Hvis du først setter deg i bilen for å kjøre til Mjøndalen, så vil nok folk ta bilen helt fram i stedet for å gå på toget, tror Tor Orsteen (SV).

Varaordfører Turid Thomassen (KrF) mener de er holdt for narr, og at samferdselsministeren hele tiden har planlagt å legge ned Steinberg stasjon.

– Dette har vært et kjørt løp, sier Thomassen.

DET HAR OGSÅ OPPRETTET EN EGEN FACEBOOK-SIDE FOR Å BEVARE STASJONEN

Les flere nyheter fra Eiker

HVA MENER DU OM DETTE? SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET

Artikkeltags